همشهری آنلاین: زباله‌سوزی در تهران از جمله معضلاتی زیست محیطی است که علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع در آلودگی هوای شهر نیز موثر است.

جولان زباله‌سوزها در جنوب تهران

به گفته رییس اداره محیط زیست شهر تهران مناطق زباله‌سوزی در سطح شهر شناسایی شده و برای آن‌ها پرونده قضایی نیز تشکیل شده است اما شهرداری باید با جدیت این موضوع را پیگیری کند چرا که زباله‌سوزی تهدیدی علیه بهداشت عمومی است.

به گزارش ایسنا، چندی پیش عیسی کلانتری - رییس سازمان حفاظت محیط زیست - ضمن انتقاد از عملکرد شهرداری درباره زباله‌سوزی در شهر تهران اظهار کرده بود: چرا شهرداری با یک متر ساختمان غیرمجاز برخورد می‌کند اما مشکلات مربوط به زباله‌سوزی را نمی‌بیند. همچنین به گفته کلانتری در جنوب تهران ۶۰ منطقه زباله‌سوزی وجود دارد.

محمدحسین مقیمی - استاندار تهران - نیز به موضوع زباله‌سوزی واکنش نشان داده و اظهار کرده بود: پسماندسوزی در سطح شهر تهران خلاف قانون است و هیچ‌کس حق ندارد در هیچ جای شهر پسماند را بسوزاند و همه دستگاه‌ها، ادارات و فرمانداری‌ها باید همه توان خود را به کار گیرند و از این تخلف جلوگیری کنند. اگر قرار باشد پسماندسوزی در جایی صورت گیرد حتما باید این کار به تایید محیط زیست برسد.

وی همچنین با بیان این که حقی برای پسماندسوزی در داخل حریم شهر تهران وجود ندارد، تصریح کرده بود: این موضوع به فرمانداران بخشنامه شده است و باید با جدیت آن را دنبال کنند. پسماندسوزی حتما باید خارج از حریم شهر باشد.

عیسی فرهادی - فرماندار تهران- نیز درباره زباله‌سوزی در شهر تهران گفته بود: اگر اطراف تهران و در شهرستان‌های دیگر چنین اتفاقی بیفتد و گزارش آن به ما برسد با فرمانداری‌های مربوطه مکاتبه خواهیم کرد تا برابر قانون با این امر برخورد قاطع صورت بگیرد.

با توجه وجود تاکیدهای مسئولان دولتی خبر رسیده‌ است که در دو منطقه جنوب تهران زباله‌سوزی صورت می‌گیرد. محمد حسین بازگیر - رییس اداره محیط زیست شهر تهران- در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به این که پسماندسوزی جرم است و علاوه بر آلودگی هوا سبب بروز مشکلاتی برای مردم می‌شود، تصریح کرد: اداره محیط زیست شهر تهران و سایر دستگاه‌های متولی در تلاش هستند تا عاملان زباله‌سوزی را شناسایی و با آن‌ها برخورد کنند.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران ادامه داد: متاسفانه زباله‌سوزی به گونه‌ای است که برخی اوقات عاملان زباله‌سوزی مشخص نیستند. به این معنا که عده‌ای در نقطه‌ای از شهر پسماندها را آتش می‌زنند، بلافاصله محل را ترک می‌کنند و نشانی از خود بر جای نمی‌گذارند.

وی با بیان این که در شهر تهران مناطقی از جنوب شهر درگیر آلودگی‌های ناشی از زباله‌سوزی هستند، اظهار کرد: در منطقه ۱۹خلازیر و منطقه ۱۸ تقی‌آباد زمین‌های اوقافی وجود دارد که عده‌ای به صورت غیرمجاز در این مکان‌ها کار تفکیک ضایعات، بازیافت و آتش‌زدن باقیمانده‌ آن‌ها را انجام می‌دهند.

به گفته بازگیر در حال حاضر دو پرونده در مراجع قضایی برای این موضوع تشکیل شده است و منتظر هستیم تا عاملان زباله‌سوزی در این مناطق به سزای عمل خود برسند.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران با تاکید بر این که یکی از اولویت‌های ما در برنامه گشت و پایش، پیدا کردن مکان‌هایی است که در آنجا زباله‌سوزی می‌شود، اظهار کرد: زباله‌سوزها و ضایعات‌سوزها تهدید علیه بهداشت عمومی و سلامت جامعه است. اداره محیط زیست مسئول شناسایی این افراد و معرفی آنان به مراجع قضایی است.

بازگیر در پایان اظهار کرد: شهرداری تهران در حوزه مدیریت پسماند، مسئولیت مستقیم و اجرایی دارد و ما نیز از این نهاد می‌خواهیم که موضوع زباله‌سوزی را با جدیت پیگیری کند.

کد خبر 398492

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha