شنبه ۱ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۳
۰ نفر

با وجود آنکه وزیر نفت پس از انتصابش در وزارت نفت اعلام کرده بود تا 3 هفته آینده زمان راه‌اندازی بورس نفت را اعلام خواهد کرد اما هنوز هیچ خبری درباره راه‌اندازی این بورس در دست نیست.

به گزارش خبرنگار همشهری، غلامحسین نوذری بلافاصله پس از دریافت رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود که تکلیف راه‌اندازی این بورس را به‌زودی مشخص خواهد کرد.

اما به نظر می‌رسد روال گذشته همچنان ادامه دارد و پیگیری‌های خبرنگار همشهری در طول 10 روز گذشته درباره راه‌اندازی این بورس به در بسته خورد.

این در حالی است که پیش از این گفته می‌شد اختلاف بین دو وزارتخانه نفت و اقتصاد عمده‌ترین دلیل طولانی شدن فرآیند راه‌اندازی بورس نفت بوده است.

حتی برخی از منابع خبری از اختلاف وزیر اقتصاد و سید کاظم وزیری  هامانه، وزیر پیشین نفت بر سر دبیر کلی بورس نفت خبر داده بودند.

به هر حال طرح بورس نفت ایران در حالت تعلیق به سر می‌برد؛ بورس نفتی که بنا بود ضمن فروش تولیدات  داخلی با جذب نفت سایر کشورها به پایه‌ای برای قیمت‌گذاری جهانی تبدیل شود، در ضمن انحصار چندین و چند ساله دولتی در معامله‌های نفت و مشتقات آن را بشکند؛ هدفی که پس از گذشت سالها  هنوز با تحقق فاصله دارد و در توضیح این تعلل اساساً هیچ‌کدام از وزارتخانه‌های متولی حاضر به پاسخگویی نیستند.

با این حال آخرین اخبار دریافتی از وزارت نفت حاکی‌است، گروه پیشین متولی اجرای این پروژه راه نجات بورس نفت از وضعیت فعلی را رجوع به قراردادهای گذشته و مشارکت بیشتر با سازمان بورس می‌داند.

ازسوی دیگر هم تیم جدید درصدد است که طرحی نو دراندازد و با روش‌های جدید‌تر وعده وزیر نفت جدید به مجلس و دولت را محقق کند.

وعده‌های جدید

غلامحسین نوذری چند روز بعداز استقرار در وزارت نفت پیش از اولین سفر خود در کسوت جدید از تعیین تکلیف بورس نفت ظرف تنها سه هفته خبر داد.

او به خبرنگاران گفت که در وزارتخانه نفت و اقتصاد در تلاش هستند برای تعیین زمان راه‌اندازی بورس نفت تا سه هفته بعد  به توافق برسند وعده‌ای که به‌رغم تأکیدات محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری بر حل اختلاف‌ها، با گذشت بیش از یک ماه از آن تاریخ هنوز محقق نشده است.

کد خبر 39822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز