پگاه شفتی: درست مثل یک انیمیشن تخیلی و غیرقابل باور است؛ اما باید باور کرد، چرا که در دنیای عجیب و غریب فناوری احتمالاً دیگر هیچ‌چیز غیرقابل باور نیست!

به يمن فناوري‌هاي نوين، يک دستگاه چاپگر (پرينتر) سه‌بعدي به دنيا آمده است که از يک طرف پسماندهاي پلاستيکي را مي‌گيرد و از طرف ديگر، آن‌ها را به‌صورت مبلمان تحويل کاربر مي‌دهد!

تقريباً تمام پلاستيک‌هاي دورريختني را مي‌توان مواد اوليه‌ي اين چاپگر به‌حساب آورد؛ از کيسه‌هاي پلاستيکي گرفته تا ديگر پلاستيک‌هاي دورريختني.

همه‌ي اين‌ها تبديل به مواد اوليه‌اي مي‌شود که بايد به داخل دستگاه ريخته شوند تا با آن‌ها نيمکت‌هاي دو طرفه و رنگارنگ ساخته شود؛ نيمکت‌هايي ننو مانند که مي‌توانند در هر خياباني قرار بگيرند و استراحتگاهي فوق‌العاده براي شهروندان به شمار آيند. اين چاپگر غول‌آسا مي‌تواند مهر پاياني بزند بر صنايع عريض و طويل و پرخرج بازيافت پلاستيک.

اين ايده‌ي يک شرکت هلندي است که توانسته کوهي از زباله‌هاي پلاستيکي را به نيمکت‌هاي خوش‌رنگ و لعاب با طراحي مدرن تبديل کند. «شهرت را چاپ کن» نام اين ايده است و اين چاپگر سه‌بعدي مي‌تواند با هزينه و فضايي بسيار کم‌تر از مراکز بازيافت، کيسه‌هاي پلاستيکي را پودر و در مدت کوتاهي آن‌ها را تبديل به نيمکت‌ها يا سازه‌هاي شهري کند.

يک نيمکت ننويي نارنجي ساخت اين چاپگر عظيم‌الجثه، تقريباً 50کيلوگرم وزن دارد. اين نيمکت از پلاستيک‌هايي دورانداختني‌ تهيه مي‌شود که به‌طور ميانگين، يک شهروند آمستردامي در طول يک سال توليد مي‌کند.

پس وقتي يک شهروند آمستردامي خسته از کار و مسائل شهري روي يکي از اين نيمکت‌ها مي‌نشيند، مي‌تواند به اين موضوع فکر کند که آن‌چه رويش نشسته، مي‌تواند دست‌پرورده‌ي خودش باشد، هرچند محيط‌زيست از دستش در امان مانده و دنياي فناوري آن را تبديل به نيمکت کرده است، اما اين استراحت مي‌تواند هرشهروندي را به فکر فرو ببرد تا کم‌تر زباله‌ي پلاستيکي ايجاد کند و نگاه ديگري به زباله‌هاي پلاستيکي داشته باشد و آن‌ها را جمع کند و دور نريزد تا تبديل به يک نيمکت شهري شوند.

بازيافت پلاستيک فرآيندي پرهزينه و زمان‌بر است، اما اين چاپگر مي‌تواند پلاستيک‌ها را تبديل به محصول‌هاي بادوام بکند، بدون اين‌که زمان و خرج زيادي داشته باشد.

براي اين‌که کيسه‌هاي پلاستيکي تبديل به ماده‌ي اوليه شوند، بايد اول شسته و بعد پودر شوند. هر‌دوي اين مراحل در همان فضايي که چاپگر قرار دارد انجام مي‌شود.

وقتي پودر پلاستيک به درون دستگاه ريخته ‌شود، كم‌كم مواد اوليه به نيمکتي تبديل مي‌شود كه کاربر از قبل آن را در نرم‌افزار چاپگر طراحي كرده است. دستگاه با کمک چند بازوي غول‌آسا مواد اوليه را به نيمكت تبديل مي‌كند.

 

دوچرخه شماره ۹۱۲

محکم و بادوام. نيمکتي که از کيسه‌هاي پلاستيکي دورريختني ساخته مي‌شود، مي‌تواند براي سال‌هاي سال و شايد براي هميشه نيمکت بماند و ديگر نيازي به بازيافت دوباره نداشته باشد.

 

دوچرخه شماره ۹۱۲

فناوري مي‌تواند صحنه‌ي زشت محل دفع کيسه‌ي پلاستيکي را به نيمکتي نارنجي و زيبا تبديل کند!

 

دوچرخه شماره ۹۱۲

چاپگر عظيم‌الجثه در حال چاپ يا در واقع، در حال ساخت يک نيمکت!

 

دوچرخه شماره ۹۱۲

يک شهروند آمستردامي اگر کيسه‌هاي دورريختني‌اش را به مدت يک سال جمع کند و دور نريزد، مي‌تواند مواد اوليه‌ي يک نيمکت را فراهم کند.

کد خبر 397945

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha