همشهری آنلاین: رییس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد: کشور‌های آمریکای مرکزی و حوزه دریای کارائیب می‌توانند بهای نفت دریافتی خود را با انجام خدمات و یا ارسال تولیداتی نظیر موز و شکر پرداخت کنند.

هوگو چاوز در سخنانی در آغاز اجلاس چهارم پتروکاریبه اعلام کرد: نفت ما، گاز ما، در وحله اول در خدمت ونزوئلا و همزمان ملت‌های برادر آمریکای لاتین و کشور‌های حوزه دریای کارائیب، خواهد بود.

چاوز با اشاره به پیشنهاد خود مبنی بر مبادله پایاپای نفت و گاز با کشور‌های حوزه دریای کارائیب و آمریکای لاتین افزود: ما در حال ایجاد ژئوپولیتیک جدید نفتی هستیم. چاوز اعلام کرد: گروه کشور‌های عضو پتروکارائیب در خدمت امپریالیسم و کاپیتالیست‌ها نخواهد بود.

چهارمین اجلاس پتروکارائیب در شهر سین فوئگوس کوبا با حضور 11 نفر از سران 16 کشور عضو پتروکارائیب برگزار شد، این اجلاس تحت ریاست رائول کاسترو کار خودرا آغاز کرد.

چاوز اعلام کرد که الگوی مبادلات نفتی میان کوبا و ونزوئلا می‌تواند مبنای مبادلات نفتی میان ونزوئلا و کشور‌های عضور پتروکارائیب باشد.

ونزوئلا روزانه قریب به 100 هزار بشکه نفت سوبسیدار به کوبا صادر می‌کند و در عوض هزاران پزشک  و معلم کوبایی به ارائه خدمات رایگان در ونزوئلا می‌پردازند.

برمبنای پیشنهاد چاوز، کشور‌های عضو پتروکارائیب می‌توانند می‌توانند 40 درصد بهای نفت ونزوئلا را با ارائه خدمات و وکالاهایی نظیر شکر و موز پرداخت کنند.

کد خبر 39778

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز