همشهری آنلاین: احزاب محافظه کار دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی و حزب چپ میانه دمکرات مسیحی آلمان سرانجام پس از مذاکراتی طولانی درباره تشکیل دولت جدید ائتلافی و ترکیب کابینه به توافق رسیدند اما چالش‌های دولت آینده آلمان همچنان باقی است.

 توافق احزاب آلمان برای تشکیل دولت ائتلافی | چالش ها همچنان باقی است

به گزارش ایرنا ، دو حزب بزرگ پارلمان آلمان 'دمکرات مسیحی' (CDU) و 'سوسیال دمکرات' (SPD) حدود چهار ماه و نیم پس از انتخابات پارلمانی و پس از فراز و نشیب های فراوان سرانجام روز چهارشنبه به توافق رسیدند تا بار دیگر دولت'ائتلاف بزرگ' که در سالهای 2013 تا 2017 برسر کار بود را تجدید کنند.به این ترتیب قدرت اول اقتصادی اروپا پس از ماهها بن بست سیاسی که موجب نگرانی متحدان اروپایی و بازارهای سرمایه شده بود ، گام بزرگی در جهت تشکیل دولت و خروج از بن بست را برداشت.

بنابر توافق به دست آمده کنترل وزارتخانه های امور خارجه، دارایی، دادگستری، محیط زیست و کار بر عهده سوسیال دمکراتها خواهد بود و 'مارتین شولتز' رئیس این حزب با کناره گیری از ریاست حزب مقام وزیر خارجه آلمان را عهده دار خواهدشد. انتظار می رود که تصدی وزارت دارایی توسط سوسیال دمکراتها موجب تغییرسیاستهای آلمان درارتباط با منطقه یورو شود.اداره این وزارتخانه تا چند ماه پیش بر عهده 'ولفگانگ شویبله' محافظه کار از حزب مرکل بود. دادن کنترل وزارت مهم دارایی به سوسیال دمکراتها به این معنی است که حزب مرکل مجبور به دادن امتیازهای بزرگی برای تشکیل دولت ائتلافی بوده است .

'هورست زی هوفر' رئیس حزب سوسیال مسیحی (حزب خواهری دمکرات مسیحی در ایالت بایرن) نیز وزیر کشور آلمان خواهد شد. حزب دمکرات مسیحی مرکل نیز کنترل وزارتخانه های دفاع و اقتصاد را در دست خواهد داشت.

این توافق همچنان باید به تائید حزب سوسیال دمکرات برسد هر چند انتظار نمی رود اعضای حزب نیز با وجود مخالفتهایی که داشته اند به علت امتیازات به دست آمده در دولت آینده ، با توافق نهایی حاصل شده مخالفت کنند بخصوص که نظرسنجی های اخیر حاکی است در صورت برگزاری مجدد انتخابات در آلمان آرای هر دو حزب بیش از این کاهش می یابد و اکثریت پارلمانی را نیز از دست خواهند داد. به این ترتیب آنگلا مرکل که سال 2005 به مقام صدر اعظمی آلمان رسید در دولت جدید با تضعیف موقعیت حزبی در پارلمان و تقویت احزاب مخالفی مانند حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان و نیز سپردن مناصب مهم دولت به سوسیال دمکراتها ، در چهارمین دوره صدر اعظمی با چالشهای بیشتری رو به رو خواهد شد.

انتخابات پارلمانی آلمان دوم مهرماه (24 سپتامبر 2017) برگزار شد که با ریزش آرای هر دو حزب بزرگ آلمان و ورود حزب راست افراطی'آلترناتیو برای آلمان' به عنوان سومین حزب بزرگ به پارلمان همراه بود و هنوز دولت جدید تشکیل نشده است. پس از آنکه مذاکرات حزب دمکرات مسیحی مرکل با دو حزب دمکرات های آزاد (لیبرال) و سبزها برای تشکیل ائتلاف موسوم به 'جامائیکا' به علت اختلافات در مورد سیاست های مختلف پس از حدود یک ماه، یکشنبه شب 28 آبان ماه به شکست انجامید، مرکل مذاکرات سیاسی با حزب سوسیال دمکرات شریک دولت قبلی را برای تشکیل مجدد دولت ائتلافی با این حزب آغاز کرد. حزب اتحاد دمکرات مسیحی مرکل و حزب سوسیال دمکرات پس از مذاکرات طولانی پنجشنبه شب 21دی ماه در مورد کلیات تشکیل دولت ائتلافی و آغاز مذاکرات رسمی دراین زمینه به توافق رسیدند. نمایندگان حزب سوسیال دمکرات آلمان در کنگره فوق العاده روز یکشنبه اول بهمن ماه با آغاز مذاکرات رسمی با حزب دمکرات مسیحی برای تشکیل دولت ائتلافی جدید موافقت کردند و در پی آن مذاکرات دو حزب از سر گرفته شد.

شریکان اروپایی آلمان بی صبرانه در انتظار تشکیل دولت جدید این کشور برای کمک به پیشبرد مذاکرات برگزیت، اصلاحات منطقه یورو و همچنین طرحهای دیپلماتیک اتحادیه اروپا هستند.

کد خبر 397740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha