همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آمارها نشان می‌دهد میزان آتش‌سوزی جنگل‌ها در مناطق چهارگانه تحت حفاظت محیط زیست در سال ۹۶ نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۲۰ درصدی آتش‌سوزی جنگل‌ها در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵

به گزارش ايرنا، علی تیموری روز پنجشنبه گفت: سازمان حفاظت محیط زیست از چهار سال گذشته یعنی سال‌های 93، 94، 95 و 96 برنامه‌های خوبی را برای کاهش آتش‌سوزی در جنگل‌ها آغاز کرده است.

وی اظهار کرد: اقداماتی مانند تقویت همکاری جوامع محلی، تزریق اعتبار، تامین تجهیزات و امکانات و استفاده از بالگرد باعث شد تا در چهار سال گذشته شاهد کاهش آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محیط زیست باشیم به طوری که در سال 95 حدود 70 تا 80 درصد سطح و میزان آتش‌سوزی نسبت به سال‌های 93 و 94 کاهش داشته است.

تیموری ادامه داد: در سال 96 در 16 استان از بالگرد در اطفای حریق استفاده شد اما با این وجود میزان آتش‌سوزی در این سال نسبت به سال 96 افزایش 20 درصدی داشت در حالی که نسبت به سال‌های 92، 93 و 94 شاهد کاهش آتش‌سوزی هستیم.

وی گفت: کاهش بارندگی و خشکسالی در افزایش آتش‌سوزی‌ها بسیار موثر بوده است، آتش‌سوزی تالاب میقان در استان مرکزی که پوشیده از نی و علفزار بوده این آمار را افزایش داده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال 96 حدود سه هزار و 300 هکتار آتش‌سوزی داشتیم که فقط در محیط‌های جنگلی نبوده بلکه علفزارها و تالاب‌ها را هم شامل می‌شود.

تیموری ادامه داد: در حالی که در مناطقی که جنگل‌های انبوه وجود دارد مانند پارک ملی گلستان، جنگل‌های مناطق حفاظت شده در آذربایجان شرقی مانند ارسباران و محدوده چهارمحال و بختیاری، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و جنگل‌های انبوه زاگرسی و جنگل‌های شمالی میزان حریق در سال 96 کاهش داشته است.

وی تاکید کرد: آتش‌سوزی به ویژه در پارک ملی گلستان بسیار کاهش یافت چون این منطقه مدیریت شد و کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند گردشگران را به مکان‌هایی که بحران‌خیز است، هدایت نکردند، همچنین نقش بالگرد در کاهش آتش‌سوزی در استان‌های مرکزی و غربی نیز بسیار مهم بوده است.

تیموری گفت: در استان‌هایی مانند فارس، گلستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی و در واقع استان‌هایی که هم جنگل‌های انبوه دارد و هم میزان آتش‌سوزی در آنها در سال‌های گذشته افزایش داشت در سال 94 ، 95 و 96 سطح کاهشی را نشان می‌دهد.

کد خبر 397273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha