همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: علت تلفات حیات وحش بویژه در شهرستان بشرویه (بره میش وحشی) پس از کالبدگشایی برخی اجساد توسط دامپزشکی استان، سوء تغذیه ناشی از خشکسالی مفرط و هجوم آنها به سمت زباله‌خواری و از همه مهم‌تر بلعیدن پلاستیک بوده است.

تلف شدن حیات وحش در خراسان جنوبی به دلیل سوء تغذیه

به گزارش ايرنا، پرویز آرامنش با بیان این که به این پدیده گنده‌خواری در حیوانات گفته می‌شود افزود: خشکسالی‌های اخیر اثرات سوء بر میزان زاد و ولد حیات وحش گذاشته است که از تبعات خشکسالی بر محیط ‌زیست و حیات وحش می‌توان کوچ و مهاجرت بی‌رویه حیوانات وحشی به لحاظ کمبود آب و غذای کافی، خسارت به تنوع گونه‌ای، کاهش و تخریب زیستگاه حیات وحش، افزایش بیماری و تنش در گونه‌های در معرض خطر، کاهش زادآوری و مرگ و میر را نام برد.

وی بیان کرد: حفاظت از محیط زیست علاوه بر حضور گسترده ماموران اجرایی برای گشت و کنترل و پایش مستمر در عرصه‌های طبیعی به همکاری گسترده مردم نیز نیاز دارد.

وی گفت: خشک شدن منابع آبی و کاهش علوفه در دسترس موجب تضعیف وضعیت فیزیولوژیک حیات وحش و تاثیرات منفی در ادامه حیات و جمعیت گونه‌های ارزشمند موجود در استان مانند یوزپلنگ، قوچ و میش، آهو، کل و بز، زاغ بور، هوبره و ... شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: خشکسالی بر میزان مواد غذایی در دسترس حیات وحش تاثیر منفی گذاشته است و ماموران اجرایی این اداره کل در برخی مناطق به توزیع دان و علوفه (تغذیه دستی) می‌پردازند.

به گفته وی این در حالی است که تقریبا 50 درصد چشمه‌های طبیعی استان خشک و بقیه در آبدهی دچار تنش و غالبا فصلی شده‌اند.

وی افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست به طور جدی و مستمر برای کاهش اثرات سوء خشکسالی و حفظ گونه‌های حیات وحش استان، اقداماتی از قبیل احداث آب انبار، آبرسانی در مناطق، احداث انبار علوفه، لایروبی چشمه‌ها، احداث و مرمت آبشخور، توزیع دان و علوفه، نصب تلمبه بادی، حفر چاه و ... در همه مناطق تحت مدیریت را انجام داده است.

آرامنش در مورد نذر طبیعت گفت: افراد علاقه‌مند برای ساخت آبشخور، تامین علوفه برای حیات ‌وحش در مناطق درگیر خشکسالی، تامین دارو و تجهیزات دامپزشکی برای حیات وحش مجروح و نیز درختکاری و بوته‌کاری در سراسر کشور می‌توانند همیار محیط زیست باشند.

وی نذر پنج عدد مخزن آب 10 هزار لیتری در زیستگاه یوز، 2 مخزن آب 10 هزار لیتری برای آبرسانی به حیات وحش شهرستان زیرکوه (منطقه حفاظت شده شاسکوه) و پنج مخزن 10 هزار لیتری برای زیستگاه‌های شهرستان فردوس و مقادیری علوفه (یونجه) را از جمله نذرهای مردم استان در این موضوع بیان کرد.

مساحت مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی 2 میلیون و 317 هزار و 548 هکتار است که گونه‌های مختلف و متنوع جانوری در این گستره از استان زیست می‌کنند.

خراسان جنوبی دارای چهار منطقه حفاظت شده درمیان، مظفری، آرک و گرنگ، شاسکوه، سه پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار نهبندان، رباط شور و نایبندان طبس و هفت منطقه شکار ممنوع درح، جیک و زیدر، باقران، کمر سرخ، لشکرگاه عشق آباد و علی حیدر است.

کد خبر 396938

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha