همشهری آنلاین: مارین اولساپ، موسیقیدان سرشناس و ۶۱ ساله آمریکایی نخستین هنرمند زن است که مسئولیت مدیریت هنری ارکستر سمفونیک رادیو وین را بر عهده می‌گیرد.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، اولساپ که از برجسته‌ترین رهبران ارکستر در موسیقی دنیاست، از نشستن روی صندلی مدیریت هنری یکی از معتبرترین ارکسترهای دنیا اظهار خوشحالی اما ابراز امیدواری کرد روزی فرابرسد که دیگر انتصاب «اولین زن» به این جایگاه‌ها ارزش خبری نداشته و یک مساله عادی باشد. او گفت: «بسیار افتخار می‌کنم مدیر هنری ارکستر سمفونیک رادیو وین شده‌ام اما در شگفتم چرا در این سال و این قرن، هنوز هم برای زنان نخستین وجود دارد.»

وین از همان ابتدا پایتخت موسیقی دنیا بوده اما نکته شگفت‌انگیز ماجرا اينجاست كه مديران آن چندان از حضور زنان آهنگساز و موسیقیدان استقبال نمی‌کند، چه برسد به اینکه از آنها در جایگاه‌های مدیریتی هم بهره ببرند. حالا خانم اولساپ امیدوار است با مدیریت ارکستر سمفونیک رادیو وین بتواند فرصت‌های شغلی بهتر برای زنان ایجاد و راه را برای حضور تعداد بیشتری از این هنرمندان در نقش‌های مدیریتی هموار کند.

دنیای موسیقی وین به دلیل داشتن رویکردهای قدیمی به زنان همواره شهره بوده است. تنها 20 سال پیش بود که ارکستر فیلارمونیک وین تحت فشار افکار عمومی نخستین بار نوازنده زن پذیرفت. نکته عجیب اینکه این ارکستر به مدت 26 سال یک بانوي نوازنده ساز هارپ به نام آنا للکس داشت اما هرگز حضور او را به رسمیت نمی‌شناخت و در اجراهای تلویزیونی هم اجازه می‌داد فقط دست‌های اين نوازنده چنگ نشان داده شود.

کد خبر 396887

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha