همشهری آنلاین: استاد علوم ارتباطات اجتماعی، اطلاع‌رسانی و دسترسی آزاد به اطلاعات را جزء حقوق اولیه شهروندی دانست و گفت: در ایران، صنعت رسانه وجود ندارد، نه مدیریت رسانه را بلد هستیم و نه سیاستگذاری آن را به خوبی می‌دانیم بنابراین فیلتر کردن و محدودیت، راه برخورد با فضای مجازی نیست.

به گزارش ايرنا، صدیقه ببران به اهمیت یادگیری سواد رسانه‌ای و آموزش این مهم برای همگان به ویژه از سنین کودکی در کشور تاکید کرد و گفت: باید کاری کرد تا با فرهنگ‌سازی و آموزش سواد رسانه‌ای و در نهایت شفافیت و پاسخگویی، رسانه را در سبد خانواده‌ها قرار دهیم.

این کارشناس رسانه گفت: حدود 15 سالی است که در دنیا در خصوص مباحث مختلف سواد رسانه‌ای فعالیت می‌شود اما کشور ما دیر به این مهم رسیده است.

ببران افزود: سال 73 قانونی گذاشته شد که ماهواره‌های معاند باید جمع‌آوری شود اما بعد از برخورد و جمع‌آوری آنتن‌های ماهواره و نصب مجدد توسط مردم، در واقع مقاومت آنها به شیوه‌های مختلف بیشتر و بیشتر شد و امروز با گذشت 23 سال به این نتیجه رسیدیم که برخوردهای سلبی دیگر پاسخگو نیست.

وی خاطرنشان کرد: بعد از ماهواره وارد بحث حوزه سایبر و اینترنت شده و بعد از 5 سال با شبکه‌های موبایلی و نظایر آن مواجه شدیم که مظاهری از تکنولوژی نوین هستند.

ببران به دست‌اندرکاران رسانه‌های دولتی توصیه کرد به مسیر دستیابی به دموکراسی کمک کرده و سد راه آن نشوند.

  • بازار رسانه را به خوبی بشناسیم/ مخاطبان، سرمایه رسانه هستند

وی به سرعت بالای انعکاس و انتشار اخبار و مطالب در فضای جدید رسانه‌ای در دنیایی که در حال جهانی شدن است، اشاره کرد و گفت: باید بازار رسانه را بشناسیم و با بروز رسانی خود همگام با این بازار که در دهم ثانیه اخبار را منتشر می‌کنند، حرکت کنیم.

ببران تاکید کرد: تولید محتوا امروز در دستان شهروندان خبرنگار قرار گرفته است لذا راه حل نهایی و درست این است که در تولید محتوای درست، جذاب، مفید، سالم و به موقع وارد عمل شده و مخاطبان را به عنوان سرمایه‌های یک رسانه در جامعه به طرف خود بکشانیم.

عضو هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اظهار داشت: به عنوان مثال امروز رسانه ملی ما از اعتبارش در زمینه سرعت، صحت و دقت کم شده و مردم به عنوان مخاطبان این را به خوبی منعکس می‌کنند.

  • فضای دیجیتال را مدیریت کنیم/ فرهنگ‌سازی و آموزش راهکار اول

این استاد علوم ارتباطات افزود: در ناآرامی‌های اخیر نیز برای کنترل ماجرا، مجددا به سمت برخوردهای سلبی و فیلترینگ رفتیم درحالیکه بسیاری از افراد با استفاده از فیلترشکن این فضا را شکسته و وارد آن شدند.

وی تاکید کرد که جنگیدن با تکنولوژی، کاری بیهوده است چرا که باید اینگونه فضاها را مدیریت و فرهنگ‌سازی کرد.

ببران گفت: نهادها و دستگاه‌های متولی فرهنگی و مرتبط می‌توانند به راحتی با مدیریت موضوع و فضا، از طریق آموزش و فرهنگ‌سازی کنترل این جریان را در اختیار بگیرند.

  • احساس خلا در اطلاع رسانی وقایع کشور

ببران استاد علوم ارتباطات در ادامه با اشاره سواد رسانه‌ای و ارتباط آن با وقایع اخیر در کشور تاکید کرد: واقعیت این است که ما در همه این قضایا دیده و شنیده می‌شویم و در یک کلام متاسفانه در اطلاع‌رسانی در کشور خلا وجود دارد، به عنوان مثال صدا و سیما در ارتباط با ناآرامی‌های اخیر باید خیلی بهتر از اینها وارد میدان می‌شد.

ببران تصریح کرد: در اینگونه مواقع تاکید این است که باید با نگاه ایجابی‌تر وارد ماجرا شد و با واکنش سریع‌تری در اطلاع‌رسانی به مردم و جامعه و افکار عمومی عمل کرد.

وی تصریح کرد: امروز نیازمند یک سیاستگذاری و نگاه ملی به فضای مجازی هستیم چراکه برخورد سلبی و فیلتر کردن راه حل نیست.

ببران با اشاره به اینکه بسیاری از فعالان کسب و کار و استارتاپ‌ها با فیلتر شدن تلگرام فلج و زمین‌گیر شدند، گفت: باید با سیاستگذاری مناسب و در عین حال تاثیرگذاری، پیش‌بینی این روزها را می‌کردیم تا با بروز آن در مقابل عمل انجام شده قرار نمی‌گرفتیم.

ببران، همگرایی رسانه‌ای شامل همراه و همگام شدن رسانه‌های سنتی با دیجیتال را راهی برای رسیدن به مقصد و اطلاع‌رسانی جامع و کامل دانست و گفت: همانگونه که در سواد رسانه‌ای هدف ما این است که از سطحی بودن به سمت عمقی بودن حرکت کنیم، باید کاری کنیم تا مردم به خبرها شک کرده و به دنبال دریافت خبرهای واقعی و مطالب و اطلاع‌رسانی صحیح باشند.

  • آموزش و فرهنگ‌سازی سواد رسانه‌ای از مهدهای کودک آغاز شود

این استاد علوم ارتباطات به بی‌توجهی به مقوله کپی رایت و مالکیت معنوی اشاره کرد و افزود: نباید به صورت جزیره‌ای به قضایا نگاه کنیم و نیازمند یک عزم جدی برای سیاستگذاری جامع و کامل توام با برنامه‌ریزی در زمینه سواد رسانه‌ای هستیم.

وی با طرح این پرسش که چرا باید آموزش سواد رسانه‌ای از سال دهم تحصیلی در کتاب‌هاي درسی گنجانده شود، گفت: ما امروز مانند دیگر کشورها نیازمندیم که این آموزش را از دوران کودکی و حتی مهدهای کودک آغاز کرده و بچه‌های خود را با شرایط و فضاهای پیرامون آن آشنا و فرهنگ‌سازی کنیم.

ببران معتقد است بخش‌های فرهنگی مرتبط باید از پایه‌ای‌ترین دوره‌های آموزشی یعنی مهدهای کودک به موضوع سواد رسانه‌ای بها داده و اقدامات اولیه را شروع کنند.

کد خبر 396641

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha