همشهری آنلاین: دانشمندان زمان ساعت رستاخیز را نیم دقیقه به آخرالزمان نزدیک‌تر کرده و اعلام کردند جهان از زمان جنگ سرد تا کنون به لطف بی‌تفاوتی رهبران جهان نسبت به خطر جنگ هسته‌ای، بیش از پیش به نابودی نزدیک شده‌است.

براساس گزارش رويترز، اكنون تنها دو دقيقه به نيمه شب باقي مانده‌است، نيمه‌شبي كه نماد پايان جهان است و اين دومين‌باري است كه از سال 2016 و انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئيس‌جمهور آمريكا، عقربه اين ساعت جلو كشيده شده‌است. 

براساس گزارش بولتن دانشمندان اتمي از سال 1953تاكنون، به واسطه تهديد هولوكاست اتمي از سوي كره‌شمالي، درگيري‌هاي آمريكا و روسيه، درگيري‌ها در جنوب درياي چين، و ديگر عوامل جهان هرگز تا اين اندازه به نيمه‌شب نزديك نبوده‌است.

به گفته گروه بولتن دانشمندان اتمي درباره برنامه اتمي كره شمالي و واكنش دولت ترامپ به آن اعلام كردند لفاظي‌هاي اغراق‌آميز و اقدامات محرك از دو سو احتمال آغاز جنگ اتمي را به واسطه تصادف يا خطاي محاسباتي افزايش داده‌است. خطرات خارج از كنترلي مانند تغييرات اقليمي از ديگر دلايل جلو كشيده شدن عقربه اين ساعت بوده‌است.

ساعت رستاخيز در سال 1991 و زمانی که تصور می‌شد جنگ سرد به پایان رسیده، بيش از همیشه با آخرالزمان فاصله داشت و عقربه آن 17 دقیقه به نیمه شب را نشان مي‌داد. بولتن دانشمندان اتمی از سال 1945 در دانشگاه شیکاگو شکل گرفت و دو سال بعد این بولتن ساعت رستاخيز را خلق كرد.

در آن زمان، دانشمندان اتمی که در مسابقه تسلیحاتی برای تولید بمب هیدروژنی شرکت داشتند با این ساعت ارزیابی خود را از اینکه اقدامات بشر چه قدر نسل خود و سياره زمين را در آستانه نابودی قرار داده نشان دادند، اقدامي که همچنان ادامه دارد. ساعت آخرالزمان را هیات دانش و امنیت این بولتن در مشورت با حامیان مالی شامل 15 برنده جایزه نوبل تعیین می‌کند.

در این گزارش، سال 2017 سالی خطرناک و مغشوش خوانده شده و دنیا ناامن‌تر از سال قبل اعلام شده‌است. دانشمندان همچنين به صورت مستقيم به غروب ديپلماسي تحت فعاليت دولت ترامپ اشاره كرده‌اند: ديپلماسي بين‌المللي به يك نام تنزل درجه پيدا كرده‌اند، و اين شرايط ديپلماسي را به حسي غيرواقعي تبديل كرده‌است كه وضعيت امنيت جهان را در معرض تهديد قرار مي‌دهد.

از نظر نویسندگان گزارش، جهان امروز با این تهدیدها مواجه است:

  • تنش در شبه جزیره کره پس از آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی
  • مناقشه بین آمریکا و روسیه و اینکه پس از مدت‌های مدید هیچ مذاکره‌ای بین روسیه و آمریکا برای کنترل سلاح‌های هسته‌ای در جریان نیست
  • تنش و تحرکات نظامی در مرزهای ناتو
  • تنش در دریای چین جنوبی (بین چین و ژاپن)
  • ناکارآمدی رابطه آمریکا و چین برای حل تنش‌های منطقه‌ای
  • بزرگتر شدن زرادخانه‌های هسته‌ای هند و پاکستان
  • عدم حمایت آمریکا از برجام
  • طرح آمریکا برای بیرون آمدن از توافق پاریس

گزارش همچنین به عوارض شدید گرم شدن هوای زمین اشاره کرده -توفان‌ها و گردبادهایی که حوزه دریای کارائیب و بخشهایی از آمریکای شمالی را ویران کرد، گرمای بی‌سابقه هوا در برخی مناطق دنیا، آتش سوزی جنگل‌ها، آب شدن یخ‌های قطبی و بالا آمدن سطح دریاها. بر اساس گزارش اين گروه با وجود تلاش ماهرانه انکار کنندگان گرمايش زمین، بروز پیامدهای تغییر آب وهوا شاهدی است دلخراش برای اثبات واقعیتی انکار‌ناپذیر. دانشی که گرم شدن هوای کره زمین را به فعالیت انسان به خصوص سوزاندن سوخت‌های فسیلی و تولید دیگر گازهای گلخانه‌ای مرتبط می‌داند، اساس محکمی دارد.

این گزارش همچنین به رییس جمهور آمریکا انتقاد کرده که خطرات اتمي موجود را بزرگتر ساخته و به پيچيدگي آنها مي‌افزايد. در اين گزارش به ويژه به مخالفت ترامپ با برجام برای ممانعت از برنامه هسته ای ایران اشاره شده‌است، كه متحدان آمریکا را شگفت‌زده كرده  زيرا هیچ جایگزینی برای اين قرارداد از سوي ترامپ مطرح نشده و دستور او به کنگره در سال گذشته ميلادي برای وضع قوانیني جديد در اين زمينه به بن‌بست رسيده‌است. 

بولتن دانشمندان اتمي پيشنهاد مي‌كند براي عقب كشيدن ساعت رستاخيز و دورشدن از نيمه‌شب،‌ ترامپ از اظهارنظر‌ها و جنگ لفظي تحريك‌آميز درباره كره شمالي دست بردارد، دو كشور مسيرهاي ارتباطاتي چندگانه‌اي ميان خود ايجاد كنند و جامعه جهاني به دنبال راهي براي توقف آزمايش‌هاي اتمي و موشكي كره شمالي باشد.

گزارش همچنين به دولت آمریکا توصیه کرده تا زمانی که مدرک معتبری از پايبند نبودن ايران به برجام به دست نياورده از برجام تبعیت کند. دانشمندان به روسیه و آمریکا توصيه كرده تا از تنشهای نظامی در مرز ناتو پرهیز كرده و برای بهبود پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد مذاکره کنند.

به رسميت شناختن خطر گرمايش جهاني و افزايش تلاش برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و كاهش دمای سياره زمین در مقايسه با دوران پیش صنعتی، جلوگيري از سوء‌استفاده شرکت‌های فناوری از اطلاعات كاربران كه به تضعیف اعتماد شهروندان به نهادهای سیاسی منجر مي‌شود،جلوگيري از سوءاستفاده فاجعه‌بار از فناوری در زمینه تسلیحات جنگي مانند تولید روبات‌های قاتل  از ديگر توصيه‌هاي بولتن دانشمندان اتمي به جهان است.

کد خبر 396558

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha