مجموع نظرات: ۰
جمعه ۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: بلوار کشاورز بلواری شرقی - غربی در منطقه ۶ شهرداری تهران است.

بلوار کشاورز

علت نام گذاری این خیابان به بلوار کشاورز، مجاورت ساختمان پیشین وزارت کشاورزی ایران با آن است. ساختمان مورد اشاره هم اکنون ساختمان قوه قضاییه است.

این بلوار توسط سرفراز غزنی طراحی و از سوی سازمان میراث فرهنگی به شماره ثبت ۳۱۳۲۱ در فهرست آثار میراث ملی قرار گرفته است.

این بلوار که پیشتر به نام بلوار الیزابت دوم نامیده می‌شد، در زمان گذشته یکی از تفرجگاه‌های شهر تهران بوده است . طوری که در ساعت های پایانی روز و روزهای تعطیل، بسیاری از شهروندان از این بلوار به عنوان محل گذران اوقات فراغت و تفریح استفاده می‌کردند. در میانه این بلوار نهری روان است که به رودخانه کرج شهرت دارد. نهر کرج در واقع رودخانه‌ای بود که از رودخانه کرج منشعب می‌شد و به سمت اراضی بهجت آباد می‌رفت و از این اراضی به سمت دارالخلافه تهران امتداد می‌یافت. آب این نهر برای کشاورزی و جهت آب شرب منازل در تهران قدیم استفاده می‌شده‌است. تا قبل از لوله کشی تهران این نهر نقش عمده‌ای در تأمین آب تهران داشت. موقعیت جغرافیایی نهر کرج منطبق بر بلوار کشاورز کنونی است.

این بلوار از میدان ولیعصر در شرق آغاز و به خیابان دکتر قریب در غرب ختم می‌شود. طول بلوار کشاورز ۱۷۰۰متر بوده و شروع کار ساخت بلوار ۱۳۳۶و پایان کار آن ۱۳۳۸ بوده و در طول دو سال معادل ۶۰ میلیون ریال برای ساخت بلوار هزینه شده است.

 این بلوار در طول مسیر خود از شرق به غرب با خیابان فلسطین، خیابان حجاب، خیابان وصال شیرازی، خیابان قدس، خیابان ۱۶ آذر، خیابان کارگر و خیابان جمالزاده تقاطع دارد.

ضلع جنوبی پارک لاله نیز به این بلوار ختم می‌شود و در نزدیکی دانشگاه تهران قرار دارد.

کد خبر 396548

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha