همشهری آنلاین: اجلاس سالیانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس روز سه شنبه با سخنرانی رئیس جمهوری سوئیس بطور رسمی گشایش یافت و او در سخنرانی افتتاحیه بر لزوم تداوم همکاری بین المللی و چندجانبه گرایی تاکید کرد.

آغاز مجمع جهانی اقتصاد در داووس | تاکید رئیس جمهور سوئیس بر همکاری بین المللی

به گزارش ایرنا ، 'آلن برسه' (Alain Berset) رئیس جمهوری سوئیس در آغاز اجلاس داووس گفت سال 2016 سال اختلالها و شگفتی ها بود اما سال 2017 اوضاع جهان تا حدی آرامتر بود و برای ادامه این پیشرفت لازم است که در سال 2018 به همکاری بین المللی و چندجانبه گرایی ادامه دهیم.

وی افزود: ما با چالشهای متعددی رو به رو هستیم؛ شاهد ظهور شکافهای ژئوپلتیک و ناآرامی در بسیاری از مناطق جهان، مناقشه های نظامی و به تبع آن بی ثباتی در اقتصاد و جوامع و بحران آوارگان و تهدید تروریسم هستیم. همچنین با تغییرات آب و هوایی رو به رو هستیم که یک نگرانی در سطح جهانی است.

برسه تاکید کرد: برای برخورد با این چالشها نیازمند اراده سیاسی در همه سطوح، مداخله قوی از سوی نهادهای بین المللی در زمینه امنیت، صلح و حقوق بشر و مشارکت بین نهادهای ملی و بین المللی و همچنین مداخله موسسات مالی هستیم.

رئیس جمهوری سوئیس افزود: اما به نظر می رسد که در بخشهای زیادی از جهان اوضاع در جهت عکس در حرکت است و با ظهور ملی گرایی نگاهها به جای بیرون به درون است. این روند موجب تعمیق شکافهای موجود خواهد شد اما من اعتقاد راسخ دارم که برای ارتقای ثبات سیاسی، حسن کشورداری و توسعه اقتصادی باید همکاری بین المللی را ارتقا دهیم.

اجلاس مجمع جهانی اقتصاد ژانویه هر سال با حضور شمار زیادی از روسای جمهوری، نخست وزیران، رهبران تجاری و بانکی و اقتصاددانهای جهان در داووس سوئیس برگزار می شود. در اجلاس امسال که تا روز جمعه ادامه دارد شماری از رهبران جهان از جمله نخست وزیر هند، رئیس جمهوری فرانسه، صدر اعظم آلمان ، نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهوری آمریکا سخنرانی می کنند. در این اجلاس پنل ها و میزگردهای مختلف و متنوعی برگزار میشود و در حاشیه آن نیز دیدارهایی خصوصی بین سیاستمداران و مقامات اقتصادی برای بررسی مسائل روز برگزار می شود. در اجلاس امسال داووس دهها پنل و میزگرد کارشناسی و سخنرانی با موضوعات مختلفی از جمله اقتصاد دیجیتال، سامانه های انرژی، پارادایم های جدید سلامت و بهداشت، آوارگان، دورنمای علمی جهان، تاثیرات طرح 'یک کمربند و یک جاده' چین و موضوعات دیگر برگزار می شود.

همچنین با مطرح شدن بحث آزارهای جنسی در آمریکا و اروپا در ماههای گذشته، در اجلاس امسال مجمع جهانی اقتصاد موضوعات مرتبط با نابرابری و شکاف جنسیتی نیز در پنلها و میزگردهای مختلفی مورد بحث قرار می گیرد. بدین سبب امسال برای اولین بار تمام افرادی که ریاست مشترک اجلاس را بر عهده دارند، زن هستند و اجلاسی با ریاست بانوان برگزار میشود.

اجلاس امسال مجمع جهانی اقتصاد با شعار 'ایجاد آینده ای مشترک در جهانی اختلاف زده' و در حالی برگزار می شود که بنا به گزارش پایگاه رسمی مجمع داووس، محیط جهانی به میزان شگرفی تغییر کرده و اختلافات ژئواستراتژیک در جبهه های مختلف ظهور کرده که پیامدهای گسترده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت. از این رو چهل و هشتمین نشست سالانه مجمع جهانی اقتصادی قصد دارد رهبران جهان از سطوح مختلف را برای ایجاد یک روایت مشترک به منظور بهبود اوضاع جهان گرد هم آورد.

کد خبر 396315

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha