چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

گروه سلامت: محققان به تازگی پژوهشی انجام داده‌اند که براساس آن مشخص شده بیماران مبتلا به فشارخون بهتر است خودشان در منزل فشارخون‌شان را اندازه‌گیری کنند و داروهای‌شان را طبق مقادیر به دست آمده تنظیم کنند، تا این که منتظر مراجعه به پزشک باشند و فشارشان را آنجا اندازه بگیرند.

فایده‌های این کار، نیاز کمتر به دارو، کنترل بهتر فشارخون و صرفه‌جویی در هزینه‌هاست.

به گزارش رویترز، در این مطالعه که در بیمارستان دانشگاهی ماستریخت در هلند انجام شده، 2 گروه بیماران انتخاب شدند، یک گروه از آنها، کسانی بودند که برای کنترل فشارخون، به پزشک مراجعه می‌کردند و گروه دوم کسانی بودند که به آنها آموزش داده شده بود تا خودشان در خانه فشارشان را اندازه بگیرند.

برای هر 2 گروه، از ابزار ویژه پایش 24 ساعته فشارخون استفاده شد تا میزان دقیق فشارخون آنها را به‌طور مداوم ثبت کند.

این بررسی‌ها یک ماه ادامه پیدا کرد و نتیجه این شد که گروه دوم، به نتایج بهتری در کنترل فشارخون‌شان دست پیدا کرده بودند و بیشتر در محدوده فشارخون طبیعی باقی مانده بودند.

ضمن این که داروهای کمتری هم مصرف کرده که این موضوع باعث صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه داروهای آنها شده بود.

گروه اول، جمعا طی مدت یک ماه، 4 هزار و 420 دلار صرف خرید دارو کرده بودند، در حالی که گروه دوم، یعنی کسانی که خودشان فشارخون‌شان را در خانه اندازه‌گیری می‌کردند، 3 هزار و 222 دلار خرج این کار کرده بودند.

حالا بگذریم از این که هزینه رفت‌وآمد و انتظار در مطب و درمانگاه هم در این میان چقدر صرفه‌جویی شده است.

اما در کنار این فایده اقتصادی، شاخص‌های مربوط به عوارض فشارخون در اعضای حیاتی بدن، مانند کلیه و قلب نیز در  بیماران گروه دوم بهتر بود و این نشان می دهد که این روش، یعنی اندازه‌گیری مرتب فشارخون در خانه، اگر به درستی به کار گرفته شود، می‌تواند باعث شود که با مصرف داروی کمتر، نتیجه بهتری از درمان عاید فرد شود.

این نتایج، که در نشریه علمی «پرفشاری خون» منتشر شده، می‌تواند به بیماران مبتلا به فشارخون بالا، یک یادآوری مهم کند و آن، اهمیت اندازه‌گیری مرتب و مداوم فشارخون است و این که این بیماری‌، بیماری‌ای است که باید تا آخر عمر از آن مراقبت کرد و هم به لحاظ پایش و هم به لحاظ مصرف دارو، هیچ زمان از آن غفلت نکرد.

همچنین این نتایج، در پیشگیری و تشخیص به موقع بیماری فشارخون بالا هم کمک می کند.

اگر این فرهنگ در کشور ما جا بیفتد که در هر خانه‌ای، همان‌طور که دماسنج برای اندازه‌گیری تب احتمالی کودکان و بزرگسالان وجود دارد، دستگاه اندازه‌گیری فشارخون هم وجود داشته باشد، افراد، به‌خصوص در سنین بعد از 40 سالگی، بیشتر احتمال دارد که بخواهند میزان فشارخون‌شان را اندازه بگیرند؛ حتی بدون این که نیاز باشد برای این کار وقت خاصی بگذارند و مثلا پیش پزشک یا به درمانگاه بروند.

اگر این اتفاق کوچک و خوب بیفتد، آن وقت می‌توانیم امیدوار باشیم که بسیاری از موارد بیماری فشارخون، بیماری‌ای که در موارد اولیه و خفیف می‌تواند هیچ علامتی نداشته باشد یا علائمی کاملا غیراختصاصی مانند سردرد و تاری دید داشته باشد، خیلی زود شناسایی شود و برای درمان آن، اعم از درمان‌های تغذیه‌ای یا درمان‌های دارویی، اقدام شود.

کد خبر 39624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز