دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تازه‌ترین تجربه کارگردانی پل تامس اندرسن بیش و پیش از هر چیز تحت تاثیر آخرین تجربه سینمایی بازیگری است تقریبا به تمام افتخارهای ممکن دست یافته و با «رشته خیال» در ۶۰ سالگی برای همیشه از پرده نقره‌ای کناره می‌گیرد.

به گزارش همشهری آنلاین، دانیل دی-لوییس که در 40 سال حضور فعال در عرصه سینما تنها در 21 فیلم ایفای نقش کرده، بی‌تردید از گزیده‌کارترین بازیگران تاریخ سینماست. هر چند این گزیده‌کاری همواره با تحسین و جایزه همراه بوده و نمونه آن بردن سه جایزه اسکار، چند نامزدی در جوایز آکادمی، موفقیت و نامزدی در جوایز گلدن گلوب و ده‌ها افتخار و نامزدی دیگر در حدود سه دهه اخیر (دقیقا 28 سال گذشته) است.

او که در هزاره سوم تنها در شش فیلم بازی کرده، پیش از این گفته بود «رشته خیال» آخرین حضورش روی پرده نقره‌ای سینما خواهد بود. داستان فیلم در دهه 1950 بریتانیا می‌گذرد و درباره یک طراح برجسته لباس به نام رینولدز وودکاک است که همراه خواهرش سیریل در متن دنیای مد لندن قرار دارند. آنها در خانه وودکاک برای تمام چهره‌های سرشناس لباس طراحی می‌کنند و به همین دلیل ده‌ها زن وارد زندگی رینولدز می‌شوند و بیرون می‌روند. ورود زنی جوان و بااراده به نام آلما زندگی برنامه‌ریزی‌شده طراح برجسته را دگرگون می‌کند و...

دی-لوییس که در تجربه پیشین خود با تامس اندرسن در «خون به‌پا می‌شود» یک اسکار برده بود، اینجا در «رشته خیال» هم خود را در حد و اندازه نامزدی اسکار مطرح کرده است. هر چند بسیاری از منتقدان و کارشناسان معتقدند جایزه بهترین بازیگر نودمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار به گری اولدمن برای بازی در «سیاه‌ترین ساعت» به نقش وینستن چرچیل می‌رسد. با این حال، ناکامی دی-لوییس در بردن گلدن گلوب و البته نامزدی در بفتا کمترین دستمزد او در آخرین بازی سینمایی است.

«رشته خیال» که با بودجه 35 میلیون دلاری ساخته شده، در اکران محدود (کمتر از هزار سینما در آمریکای شمالی) حدود چهار میلیون دلار فروخته و به احتمال فراوان قرار گرفتن نام فیلم و ستاره‌های آن در میان نامزدهای اسکار می‌تواند به استقبال بهتر و بیشتر تماشاگران بینجامد. البته نگاه منتقدان به «رشته خیال» بسیار خوب و مثبت بوده و میانگین امتیازهای آن در سایت متاکریتیک بر اساس 48 نقد 90 از 100 بوده است.

20 منتقد از رسانه‌های مهم چون گاردین، ایندی‌وایر، تلگراف، هالیوود ریپورتر، اسکرین، ویلیج‌وویس، نیویورک‌تایمز، لس‌آنجلس‌تایمز، بوستن گلوب و... به «رشته خیال» امتیاز 100 داده‌اند و پایین‌ترین امتیاز هم برای هفته‌نامه تایم (50) است. فیلم 46 نقد مثبت و دو نقد متوسط دارد و هیچ‌کس آن را منفی ارزیابی نکرده است. ضمن اینکه فقط دو فیلم «لیدی برد» و «به من با نام خودت زنگ بزن» به ترتیب با امتیازهای 94 و 93 بالاتر از آن قرار دارند.

کد خبر 396231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha