چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۹
۰ نفر

معاون وزیر بازرگانی می‌گوید تنظیم بازار کالاهای لوکسی چون آجیل و هندوانه بی‌معناست.

طبق سنت دیرینه، خانواده‌های ایرانی در بلند‌ترین شب سال دور هم جمع خواهند شد تا تولد دوباره خورشید را جشن بگیرند. هر چند که در آستانه این گردهمایی سالانه خانوادگی تقریباً همه از تکرار خاطره 2 سال پیش نگرانند.

حتماً به خاطر دارید که 2 سال پیش، عموم هموطنان در کنار پرداخت هزینه میلیون‌ها پیامک که شمارش پاییزی جوجه را یادآوری می‌کرد، ناچار شدند، برای یک شب چله‌نشینی، هر کیلو هندوانه را یک هزار تومان بخرند.

به این ترتیب آخرین روز پاییز 84 برای مردمی که علاوه بر آجیل چند 10 هزار تومانی، هندوانه چند هزار تومانی هم خورده بودند، شب چله به یاد ماندنی شد.

سال گذشته، از آنجا که هیچ کس اعم از مردم و مسئولان، خاطره یلدای پیش از آن را فراموش نکرده بودند تلاش‌هایی انجام شد تا قیمت‌ها دوباره روی پلکان صعود  حرکت نکند، هر چند که ظاهراً متولی اصلی یعنی وزارت بازرگانی علاقه زیادی به ایفای نقش اصلی ندارد و ترجیح می‌دهد اختیار را به اصناف بسپارد. ضمن اینکه اساساً به گفته وزیر بازرگانی، این وزارتخانه شب یلدا را اتفاق مهمی در حوزه تنظیم بازار نمی‌داند.

محمد صادق مفتح می‌گوید: شب یلدا اتفاق مهمی در تنظیم بازار برای وزارت بازرگانی به حساب نمی‌آید و این وزارتخانه نمی‌تواند برنامه‌ریزی گسترده‌ای همانند شب عید برای آن داشته باشد. با این همه زیاد هم جای نگرانی نیست چون به گفته مفتح، کنترل‌هایی از سوی وزارت بازرگانی برای پیشگیری از افزایش قیمت میوه در حال انجام است و این وزارتخانه بخش اصلی فرآیند تنظیم بازار را به اصناف سپرده است.

معاون وزیر بازرگانی، پیش‌بینی می‌کند: بحران مقطعی شب یلدا با کمک اصناف به خوبی پشت سر گذاشته خواهد شد و غیر از کالاهای لوکس مثل آجیل و هندوانه که تنظیم بازارشان بی‌معناست سایر اقلام قطعاً  افزایش چشمگیر قیمت نخواهند داشت.

محمد حسن نعمت‌اللهی، معاون سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان هم، در ادامه اخبار خوش وزارت بازرگانی، خبر از فعال شدن اکیپ‌های کنترل قیمت در سطح شهر می‌دهد و می‌گوید: دستور‌العمل‌هایی به عرضه کنندگان میوه و آجیل برای کنترل قیمت، در شب یلدا و اعیاد قربان و غدیر ارسال شده و در صورت تخلف با مسببان برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

نتیجه اینکه ظاهراً تجربه 2 سال گذشته آنقدر مؤثر بوده که اصناف را هم به صرافت کنترل قیمت‌ها انداخته است. در این خصوص رئیس تعاونی اتحادیه میوه و سبزی تهران به همشهری گفت: قیمت هندوانه به عنوان پرمصرف‌ترین میوه شب یلدا این هفته  100 تومان نسبت به هفته ماقبل کاهش یافته است.

به گفته حسین مهاجران، 2 هفته قبل هندوانه میناب در میدان مرکزی میوه و تره‌بار کیلویی 400 تومان قیمت داشت که در حال حاضر این رقم به   280 تا300 میلیون تومان رسیده است. علاوه بر این قیمت هندوانه دزفولی هم از   250 تومان به 200 تومان  کاهش یافته، بنابراین با یک حساب سرانگشتی می‌توان پیش‌بینی کرد: حداکثر قیمت خرده فروشی هندوانه در شب چله به بیشتر از 550 تومان نرسد.

مهاجران البته معتقد است: تحقق این پیش‌بینی به نحوه استقبال مردم بستگی دارد؛ به این معنا که اگر مثل سال گذشته مردم با وجود قیمت مناسب هندوانه نخرند باید منتظر شکستن قیمت‌ها باشیم در غیر این‌صورت احتمال تکرار خاطره هندوانه هزارتومانی وجود دارد.

رئیس تعاونی اتحادیه میوه و سبزی تهران در ادامه از ثبات قیمت انار نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد و می‌افزاید: قیمت هر کیلو انار در میدان مرکزی میوه 100 تومان است که این قیمت در خرده فروشی به 1500 تومان می‌رسد ضمن اینکه نارنگی و پرتقال هم در بازار400 و 600 تومان قیمت دارد.

در نهایت اینکه حتی اگر حین خرید شب یلدا به این نتیجه رسیدید که گروهی از کسبه محترم چندان گوششان به دستور‌العمل‌های تهدید‌آمیز بدهکار نیست نگران نباشید و در اولین فرصت برای خرید محصولات لوکسی مثل هندوانه به میادین میوه و تره‌بار مراجعه کنید که قرار است در طولانی‌ترین شب سال ساعت کارشان بیشتر شود.

سخنگوی سازمان میادین میوه و تره‌بار  شهرداری تهران با اعلام  خبر این افزایش ساعت کار ،گفت: برای تأمین نیاز شهروندان برای تهیه انار و هندوانه و انواع آجیل شب یلدا، عرضه وسیع این محصولات در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار با 25 درصد زیر قیمت مغازه‌های سطح شهر آغاز شده است.

خبر خوش آخر هم اینکه سازمان میادین، علاوه بر فروش میوه و‌آجیل ارزان به شهروندان تهرانی، در 2 میدان جلال آل احمد و هروی میوه‌آرایی را آموزش می‌دهد و مسابقه نهایی میوه‌آرایی را برگزار خواهند کرد.

کد خبر 39615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز