چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۳
۰ نفر

گروه بورس: به‌دنبال انتشار اخباری در مورد واگذاری سهام شرکت‌های دولتی، جنگ لفظی میان سازمان خصوصی‌سازی‌ با وزارت نفت و شرکت مخابرات بالا گرفت.

به گزارش همشهری، با انتشار کارنامه خصوصی‌سازی دولت ظرف روزهای گذشته واکنش‌های مختلفی از سوی وزارتخانه‌های مختلف علیه سازمان خصوصی‌سازی ابراز شد.

وزارت نفت بلافاصله پس از انتشار این گزارش در اعلام موضعی آشکار اعلام کرد: کندی روند واگذاری‌های وزارت نفت مربوط به سازمان خصوصی‌سازی می‌شود، نه وزارت نفت.

در گزارش کارنامه خصوصی‌سازی دولت تصریح شده بود:  وزارت نفت کم کارترین و تنبل‌ترین وزارتخانه دولتی درخصوصی‌سازی بوده چرا که تاکنون هیچ سهمی را واگذار نکرده است.

در همین رابطه سید مهدی عقدایی، معاون سازمان خصوصی‌سازی درباره مواضع وزارت نفت در مورد خصوصی‌سازی به همشهری گفت: اگر واقعا وزارت نفت در برنامه خصوصی‌سازی و واگذاری سهام زیر مجموعه‌های خود جدی است پس چرا  وکالتنامه برای عرضه سهام این شرکت‌ها به سازمان خصوصی‌سازی  ارائه نداده است؟

وی افزود: سازمان خصوصی‌سازی برای فروش سهام شرکت‌های وزارت نفت، باید مجوز و وکالتنامه‌های مربوطه را داشته باشد، اما وزارت نفت تاکنون برای هیچ‌یک از شرکت‌های قابل واگذاری خود وکالتنامه صادر نکرده است.

پیش از این اکبر ترکان، معاون امور برنامه‌ریزی وزارت نفت درباره روند واگذاری‌های این وزارتخانه‌ها گفت: وزارت نفت نام 90شرکت را برای خصوصی‌سازی اعلام کرده و از نظر این وزارتخانه‌ها منعی برای واگذاری سهام این شرکت‌ها وجود ندارد، اما این سازمان خصوصی‌سازی است که شرایطی را برای شرکت‌های نفتی قائل شده و از آنها خواسته تغییراتی را در حساب‌ها و دارایی‌هایشان اعمال کند.

مسئولان نفتی بر این باورند که با اعلام فهرست شرکت‌های وزارت نفت برای خصوصی‌سازی تکلیف از عهده این وزارتخانه ساقط شده و خود را از اتهام مبرا می‌دانند.

این در حالی است که وزارت نفت، آخرین وزارتخانه‌ای بود که فهرست شرکت‌های قابل واگذاری خود را با تأخیر فراوان اعلام کرد.

ودیعه ها

از سوی دیگر در حالی که مدیر عامل شرکت مخابرات ایران بارها اعلام کرده است: سهام شرکت مخابرات ایران حتی اگر تکلیف ودیعه‌ها روشن نشود در بورس عرضه می‌شود.

سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد: تا تکلیف ودیعه‌های مشترکان مخابرات روشن نشود، سهام این شرکت در بورس عرضه نمی‌شود.

سیدمهدی عقدایی در این باره گفت: یکی از مهم‌ترین موانع عرضه سهام شرکت مخابرات تبدیل این ودیعه‌ها به سهام است و تا زمانی که تکلیف ودیعه‌ها روشن نشود، سهام شرکت مخابرات در بورس عرضه نمی‌شود.

صابر فیضی، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران روز گذشته در این باره به همشهری گفت: تکلیف ودیعه‌های مشترکان مخابرات تا زمان عرضه سهام این شرکت در بورس مشخص نخواهد شد.

او تبدیل ودیعه‌های مشترکان به سهام را تا قبل از ورود به بورس منتفی  دانست و گفت: پس از ورود شرکت مخابرات به بورس تصمیم‌نهایی در این باره اتخاذ خواهد شد.

اما مهم‌ترین پرسشی که در حال حاضر باعث شده تا مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ از عرضه سهام مخابرات تا روشن نشدن تکلیف ودیعه‌ها خودداری کنند این است که اگر ودیعه‌ها قبل از عرضه در بورس به سهام تبدیل نشود آیا با توجه به افزایش رقابت این خطر وجود ندارد که مردم برای دریافت ودیعه‌های خود به شرکت خصوصی شده مخابرات مراجعه کنند و خواهان دریافت سپرده‌های خود شوند و با این کار زمینه ورشکستگی شرکت را فراهم کنند.

ورود به بورس پس از صدور پروانه

روابط عمومی مخابرات ایران اعلام کرد: شرکت مخابرات ایران پس از صدور پروانه فعالیت این شرکت آماده ورود به بورس خواهد بود.

صابر فیضی، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران، با بیان این مطلب اظهار کرد: از آن جا که پروانه در قیمت واگذاری و عرضه سهام تأثیرگذار است، سازمان بورس اوراق بهادار، خواستار ارائه پروانه فعالیت شرکت مخابرات ایران شده است.

به اعتقاد سازمان بورس، داشتن پروانه فعالیت یک شرکت به منظور ورود به بورس الزامی است در حالی که تا پیش از این چنین شرطی مطرح نبود.

فیضی درخصوص تلاش‌های صورت گرفته در زمینه‌ صدور پروانه گفت: صدور پروانه فعالیت شرکت مخابرات ایران در مراحل نهایی بوده اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده است.

کد خبر 39601

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز