چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین : دادگاه عدالت اتحادیه اروپا با رد پیشنهاد اسپانیا، نظام رأی‌گیری بریتانیایی را برای برگزاری انتخابات اروپایی در جبل‌الطارق مناسب تشخیص داد و بر آن صحه گذاشت.

به نوشته روزنامه ال‌موندو  چاپ اسپانیا، تأییدیه دادگاه عدالت اروپا راه را برای شرکت جبل‌الطارق در انتخابات اتحادیه اروپا هموار می‌کند.

ریشه اختلافات اسپانیا و بریتانیا در واقع از قانون پارلمان اروپا نشئت می‌گیرد که انگلستان نیز آن را در سال 2003 مورد پذیرش قرار داد.

قانونگذاران بریتانیایی به‌منظور فراهم کردن امکان شرکت مردم جبل‌الطارق در انتخابات اروپایی، به این قانون استناد کرده و محدوده جدیدی را برای پذیره‌نویسی در انتخابات اروپایی تعریف کردند.

براساس این تعریف جدید جبل‌الطارق از نظر انتخاباتی زیر مجموعه انگلستان و یا  ولز قرار خواهد گرفت.

قانون‌گذاران بریتانیایی همچنین محدوده حق رأی کشور‌های هم‌سود را گسترش دادند تا از این طریق شهروندان جبل‌الطارق نیز بتوانند در انتخابات آتی اتحادیه اروپا شرکت کنند.

اما دولت اسپانیا با ادعای اینکه نظام انتخاباتی یاد شده، به شهروندانی که عضو هیچ کدام از کشور‌های مشترک‌المنافع نبوده و دارای ملیت بریتانیایی نیز نیستند، حق رأی داده‌است، نسبت به تأیید آن از سوی دادگاه عدالت اروپا شدیداً اعتراض کرد.

بر اساس نظر دولتمردان اسپانیایی تنها به شهروندانی می‌توان حق رأی اعطا کرد که عضو اتحادیه اروپا باشند.

این در حالی‌است که شهروندان جبل‌الطارق از اعضای اتحادیه اروپا محسوب نمی‌شوند و دولت اسپانیا نیز با استناد به این مسئله اعتراض خود را اعلام کرده‌است.  

اختلافات اسپانیا وانگلیس بر سر باریکه‌ای از خاک که در بخش شمالی تنگه جبل الطارق قرار دارد و متصل به خاک اسپانیاست، ریشه در تاریخ دارد.

در زمان جنگ‌های جانشینی اسپانیا، نیروهای بریتانیایی و هلندی، که از متحدان کارلوس ،مدعی اتریشی تاج و تخت اسپانیا محسوب می‌شدند، در قالب نیروی دریایی متحدی شهر‌های ساحلی جنوب اسپانیا را مورد حمله قرار دادند. 

بریتانیایی‌ها در روز 4 اوت 1704 پس از شش ساعت بمباران دریایی شهر جبل‌الطارق را به تصرف خود در آوردند.

در سال 1713 اسپانیا طبق معاهده اوترخت، حاکمیت شهر استراتژیک جبل‌الطارق را به بریتانیا واگذار کرد و از این رو جبل الطارق همچنان زیر نظر بریتانیایی‌ها اداره می‌شود.

کد خبر 3960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز