همشهری آنلاین: شی جین پینگ در یک تماس تلفنی با ترامپ او را به کاهش تنش با کره شمالی و گفت‌وگو با این کشور تشویق کرد. کاخ سفید هنوز به این درخواست واکنشی نشان نداده است. هم‌زمان نشست کانادا به دنبال افزایش فشارها بر کره شمالی است.

دعوت رئیس‌جمهور چین از ترامپ برای گفتگو با کره شمالی

به گزارش دويچه وله، شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین هنگام گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود دونالد ترامپ پیرامون بحران کره شمالی گفت که همه طرفین درگیر باید تلاش کنند که وضعیت فعلی را که به سختی به دست آمده حفظ کنند. منظور او کاهش نسبی تنش میان آمریکا و کره شمالی است که در چند ماه گذشته به اوج رسیده بود و سران دو کشور تهدید‌های لفظی شدیدی علیه یکدیگر کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی چین شین هوا، رئيس جمهوری چین به ترامپ گفته که باید زمینه را برای شروع یک گفت‌وگوی جدید ایجاد کرد.

رئیس جمهوری چین هم‌چنین گفته است که کشورش در صدد گسترش و تقویت همکاری‌ها با آمریکاست. هنوز از سوی کاخ سفید پاسخی به این درخواست شی جین پینگ داده نشده است.

آزمایش‌های موشکی کره شمالی و ادامه برنامه هسته‌ای این کشور موضوع محوری بحران میان این کشور با همسایگان آن و ایالات متحده آمریکاست. با شروع سال جدید میلادی اما کمی فضا تغییر کرد. رهبر کره شمالی از آمادگی برای گفت‌وگو با کره جنوبی سخن گفت و یک هفته پیش رهبران دو کشور پس از دوسال برای مذاکره با یکدیگر ملاقات کردند.

  • نشست ونکوور

از روز دوشنبه (۲۵ دی/۱۵ ژانویه) نشستی با دعوت مشترک آمریکا و کانادا تحت عنوان "دیدار وزرای خارجه برای امنیت و ثبات نیم کره شمالی" در شهر ونکوور کانادا شروع شده است. وزرای خارجه ۲۰ کشور، از جمله کره جنوبی، استرالیا، بریتانیا، فرانسه، هند، ژاپن و فیلیپین در این نشست شرکت کرده‌اند؛ به عبارتی کشورهایی که در جنگ کره (۱۹۵۰ تا ۵۳) در جبهه متحد با آمریکا قرار داشتند. به همین دلیل نیز نه چین و نه روسیه در این نشست شرکت نکرده‌اند و روشن نیست که نتیجه قابل توجهی از آن به دست آید.

وزیر خارجه کانادا در این نشست گفته است که به نظر او زمانی می‌توان در رابطه با کره شمالی به موفقیت رسید که فشارهای جهانی علیه این کشور را به حداکثر ممکن افزایش داد و کمپینی بین‌المللی در برابر آن ایجاد کرد.

در مباحث این نشست نیز یافتن اهرم‌هایی به منظور ایجاد بیشترین فشار ممکن بر کره شمالی در دستور کار قرار دارد. از جمله این اهرم‌ها می‌توان به "تشدید تحریم‌ها همراه با رفتار دیپلماتیک خوب" اشاره کرد یا همان سیاست چماق و هویج.

بریان هوک، از وزارت خارجه آمریکا در همین رابطه گفته است که این نسخه خیلی خوب نتیجه می‌دهد و همین حالا هم نشانه‌‌هایی هست که سیاست حداکثر فشار در کره شمالی جواب داده است. او گفت کره شمالی پیامدهای تحریم را احساس کرده و به نظر او این کمپین بهترین راه برای کشاندن کیم جون اونگ، رهبر کره شمالی به پای میز مذاکره است.

با این حال به سختی کسی انتظار نتیجه‌ای فوری از این جلسه را دارد. حتی سفیر کره جنوبی در کانادا گفته است که کره شمالی همچنان به برنامه هسته‌ای خود ادامه خواهد داد.

کد خبر 395691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha