سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر : پس از برگزاری دوسالانه کاریکاتور که حالا دیگر معتبرترین رویداد هنرهای تجسمی در ایران محسوب می‌شود، بازار داغ تابلوهای نقاشی در کاخ سعدآباد که فروش خیره‌کننده‌اش همه را شگفت‌زده کرد، دوسالانه مجسمه که هنوز کاملا به پایان نرسیده و... شمارش معکوس برای آغاز هفتمین دوسالانه نقاشی معاصر ایران نیز آغاز شده و ظاهرا بازار داغ این عرصه همچنان ادامه خواهد داشت.

نمایشگاه هفتمین دوسالانه نقاشی معاصر ایران 20 بهمن‌ در مؤسسه فرهنگی -  هنری صبا آغاز خواهد شد و همزمان آثار 2گنجینه ایرانی و غربی موزه هنرهای معاصر نیز به نمایش درمی‌آیند

به گفته دبیر دوسالانه هفتم، این دوسالانه در 3 بخش «ایران خانه‌ما»، «اندیشه روشنایی و تاریکی در فرهنگ ایرانی» و «بخش آزاد» برگزار می‌شود. جالب اینکه  در این دوسالانه هنرمندان جوان و پیشکسوت را از هم جدا کرده‌ایم و آثار در 2 گروه سنی زیر 40 سال و بالای 40 سال داوری می‌شود.

حبیب‌الله آیت‌اللهی ادامه داد: «ما بر اساس دوسالانه‌ها و جشنواره‌های بزرگ بین‌المللی عمل می‌کنیم و تنها یک گروه کار انتخاب و داوری آثار را انجام خواهند داد؛ چراکه بسیار دیده شده است آثار شایسته انتخاب شدن و حتی جایزه گرفتن کنار گذاشته شده‌اند و برعکس آثار ناشایست به نمایشگاه راه یافته‌اند.»

ایران درودی، محمدعلی ترقی‌جاه، زهرا رهنورد، ابوالقاسم سعیدی، جلال شباهنگی، عبدالحمید قدیریان، احمد وکیلی، زین از مراکش و آکسو از فرانسه، کار انتخاب و داوری آثار را برعهده خواهند داشت.

ضمن اینکه موزه هنرهای معاصر یک جایزه جالب توجه خواهد داشت؛ سفر مطالعاتی 3 ماهه به فرانسه. این البته تمام مشارکت موزه هنرهای معاصر نیست: «تمام آثاری که موزه هنرهای معاصر تهران در گنجینه ایرانی و غربی خود در اختیار دارد همزمان با برپایی آثار هنرمندان معاصر در مؤسسه صبا در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته خواهد شد تا امکان مقایسه، پژوهش و آموزش بیشتری میان آثار پیشکسوتان نسل‌های گذشته و هنرمندان معاصر امروز پدید آید. »

8 دوسالانه، یک جایزه توحیدی

مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد نیز در نشست خبری روز گذشته گفت: «تاکنون با حمایت معاونت هنری وزارت ارشاد موفق به برگزاری 8 دوسالانه تجسمی شدیم که اغلب این دوسالانه‌ها مدت‌ها بود برگزار نمی‌شدند. »

البته حق با حبیب‌الله صادقی است. صادقی ادامه داد: «رسانه‌های بیگانه اخبار فرهنگی کشور ما را رصد می‌کنند و از هر اتفاق خوب و شیرینی به تلخی یاد می‌کنند.

بنابراین اگر بخواهیم اصل انسجام اسلامی و اتحاد ملی تحقق پیدا کند نباید به این اخبار گوش بسپاریم.»و سپس دست یاری خود را به سوی هنرمندان و انجمن‌های مختلف تجسمی دراز کرد: «قطعاً همه انجمن‌های حوزه تجسمی کشور در برپایی دوسالانه‌ها شرکت خواهند داشت و بعد از برپایی این دوسالانه‌ها متوجه آفاتی که نتیجه رفتارهای فردی ما بوده است، خواهیم شد».

اما همه فعالیت‌های تجسمی اخیر که توجه همه را جلب کرده است، مربوط به صادقی و ارشاد نمی‌شود.

آن سوی میدان، درست همزمان با نشست خبری اهالی مرکز هنرهای تجسمی ارشاد، اهالی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران نیز مشغول برگزاری نشست خبری جایزه جهانی ادیان توحیدی بودند که دومین دوره‌اش، 5 روز دیگر آغاز به کار خواهد کرد.

این دوره که به «تصویرسازی» اختصاص یافته است، به دبیری مجتبی آقایی سوم دی‌ در موزه امام علی ع  برگزار خواهد شد تا سازمان فرهنگی_هنری نیز در کنار ارشاد، برای داغ‌تر شدن بازار داغ هنرهای تجسمی، از قافله عقب نماند.

جالب اینکه از همین حالا برای سال آینده جایزه جهانی ادیان توحیدی نیز برنامه‌ریزی شده است و این جایزه که سال گذشته در زمینه پوستر برگزار شد و امسال به تصویرسازی اختصاص دارد، سال آینده به عکاسی می‌پردازد.

اما جوایز مجسمه‌سازی

کتاب چهارمین دوسالانه مجسمه‌سازی پس از حدود یک سال، تازه همین 2 شب پیش آماده شد ولی صادقی می‌گوید: «قصد داریم کتاب پنجمین دوسالانه را نیز تا پایان سال منتشر کنیم. »

اما مهم‌تر و خوشحال‌کننده‌تر از این، مراسم اهدای جوایز دوسالانه پنجم است که قرار است یک هفته دیگر، یعنی ساعت 16 روز پنجم دی در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر تهران برگزار  شود. روابط عمومی موزه هنرهای معاصر اعلام کرده جایزه نفر اول 20 سکه بهار آزادی، جایزه نفر دوم 15 سکه و جایزه نفر سوم 10 سکه به علاوه تندیس و سفر مطالعاتی به فرانسه، در این مراسم به برگزیدگان اهدا می‌شود. جایزه ویژه سفر مطالعاتی یک ماهه به کشور فرانسه مخصوص هنرمند زیر 35 سال است که از طرف دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت ارشاد اهدا خواهد شد.

کد خبر 39543

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز