همشهری آنلاین: یازدهمین جشنواره قصه‌گویی مراکز فرهنگی‌، هنری کانون با حضور 60 قصه‌گوی ایرانی و 10 قصه‌گوی خارجی از 8 کشور جهان از روز سه‌شنبه 27 آذر در شیراز آغاز به کار کرد و قرار است تا 30 آذر شب یلدای ایرانی در ذهن کودکان و نوجوانان شهر شعر و گل نرگس خاطره بنشاند.

به گزارش روابط عمومی کانون، محفل گرم راویان قصه‌های ایران و جهان در یازدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با قصه‌گویی مریم نشیبا در شیراز آغاز شد.

نشیبا گوینده با سابقه قصه‌های رادیو و تلویزیون ایران و قصه‌گوی برنامه پر مخاطب «شب به خیر کوچولو» در سال‌های گذشته، در حالی آغازگر یازدهمین جشنواره قصه‌گویی در شیراز بود که کلام خود را با یاد کودکان خیابانی و رنج و سختی‌های آنها شروع کرد.

وی حضور این بچه‌ها را در خیابان‌های شهرهای مختلف کشور برای فروش روزنامه، گل و دستمال دور از انصاف دانست و گفت: من از جانب تمام کودکان خیابانی سخن می‌گویم و این را وظیفه خودم می‌دانم که از مسؤولین درخواست کنم برای حل این مشکل راه حلی بیابند تا این بچه‌ها نیز از رفاهی نسبی برخوردار شوند.

مریم نشیبا همچنین برای حمید عاملی قصه‌گوی پیش‌کسوت رادیو و تلویزیون ایران که اکنون در بستر بیماری است آرزوی سلامت و تندرستی کرد.

حمید عاملی سال گذشته در دهمین جشنواره قصه‌گویی در تهران حضور داشت و بارها با صدای گرمش قصه‌هایی برای کودکان و نوجوانان بازگو کرد.

یازدهمین جشنواره قصه‌گویی امسال با رویکردی بین‌المللی و با حضور 60 قصه‌گوی ایرانی و 10 قصه‌گوی خارجی از 8 کشور جهان از روز 27 آذر در شیراز آغاز شده است و تا 30 آذر ادامه خواهد یافت.

بر اساس این گزارش در آیین گشایش این جشنواره آیت‌ا... محی‌الدین حائری‌شیرازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز در سخنرانی خود به بازگویی قصه‌هایی از قرآن مجید، اشعار سعدی و داستان‌های کلیله و دمنه پرداخت و این قصه‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

وی تأکید کرد قصه‌هایی که پدر در خردسالی برایم تعریف می‌کرد اکنون سرمایه زندگی من است و هر جا که تاریکی‌ها فضای اطرافم را مبهم می‌کرد این قصه‌ها و ثمرات آن چراغی برای راه ما بود.

 امام جمعه شیراز قصه‌گویی را به سِرُم تشبیه کرد که از طریق آن مواد تزریقی وارد بدن بیمار می‌شود و با آن می‌توان بسیاری از اخلاقیات، پندها، سفارش‌ها و آموزش‌ها را به راحتی در اختیار کودکان قرار داد.

 آیت‌ا... حائری شیرازی با ذکر مثال‌هایی توضیح داد که با قصه‌گویی می‌شود با بچه‌ها در مورد آزادی و استقلال خواهی به صورت غیرمستقیم صحبت کرد و از این طریق می‌توانیم اهداف آموزشی و تربیتی خود را پیگیری کنیم.

ارایه بیش از صد اثر به سومین مسابقه مقاله‌نویسی با موضوع قصه‌گویی  

نزدیک به 15 مقاله تحقیقی و پژوهشی برگزیده سومین مسابقه مقاله‌نویسی با موضوع قصه‌گویی در قالب کتابی منتشر خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این مسابقه با هدف تقویت جنبه‌های علمی قصه‌گویی و اثرات آن بر فرهنگ ملی و مذهبی و در حاشیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در شیراز برگزار می‌شود.

برای شرکت در این مسابقه بیش از 105 مقاله توسط صاحب‌نظران و پژوهشگران مسایل آموزشی و تربیتی، دانشجویان و اساتید دانشگاه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که از این میان پس از انتخاب 27 مقاله در مرحله اول، در نهایت نزدیک به 15 مقاله به عنوان آثار برتر این مسابقه توسط گروه داوری انتخاب شد.

برگزیدگان این مسابقه در برنامه ارایه مقالات که ساعت 9 تا 11 روز پنج‌شنبه 29 آذر در مجتمع فرهنگی، رفاهی فرهنگیان شهر شیراز برگزار می‌شود، مقالات خود را قرائت خواهند کرد.

برای شرکت در مسابقه مقاله‌نویسی موضوع‌هایی مانند نقش ابزار و چگونگی بهره‌گیری از آن در جریان قصه‌گویی، تفاوت‌ها و ویژگی‌های قصه‌گویی برای خردسالان و بزرگسالان، جایگاه و اهمیت قصه‌گویی در سنت‌ها و آیین‌های فرهنگی و تاریخی و بومی محلی، سهم و چگونگی استفاده از زبان وجودی در قصه‌گویی و مرزبندی آن با دیگر هنرهای نمایشی، ضرورت، ویژگی و شرایط لازم برای اجرای گروهی قصه‌گویی، چگونگی آماده‌سازی قصه‌های کهن برای قصه‌گویی، قصه‌گویی کهن و قصه‌گویی مدرن، تفاوت‌ها و اشتراکات در نظر گرفته شده بود.

گزارش تصویری آغاز به کار یازدهمین جشنواره قصه‌گویی در شیراز را در اینجا ببینید.

کد خبر 39524

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز