همشهری آنلاین: وزیر نیرو، امسال را به دلیل کمبود بارش‌ها، سال سختی توصیف کرد و گفت: در کل کشور با توجه به شرایط فعلی در ۴۷ سال گذشته خشک‌ترین سال را تجربه می‌کنیم.

ارکانیان

به گزارش ایرنا، رضا اردکانیان چهارشنبه 20 دي در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره وضعیت بارش‌ها در کشور افزود: درسه ماه ونیم گذشته فصل پاییز و زمستان در سال آبی 96 - 97 میزان بارش‌ها در کشور بطور متوسط 34 میلیمتر است که نسبت به سال قبل که سال نسبتا خشکی بود حدود 37 درصد بارش‌ها کمتر ونسبت به متوسط درازمدت حدود 58 درصد کمتر است.

وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان زمستان برابر پیش‌بینی‌ها وضعیت بارندگی بهتر شود. در کل کشور در شرایط فعلی در47 سال گذشته خشک‌ترین سال را تجربه می‌کنیم و از نظر میزان بارندگی در بعضی استان‌ها میزان بارندگی تا کنون نسبت به 50 سال گذشته در خشک‌ترین حالت قرار دارد.

وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد که مصرف کنندگان توجه داشته باشند که با توجه به قرار داشتن در منطقه خشک و نیمه خشک باید متناسب با میزان نزولات آسمانی، زندگی و توسعه کشور را سامان دهیم و باید در مصرف آب صرفه جویی لازم را رعایت کنند.

اردکانیان گفت: صرفه جویی یعنی در بخش شرب و بهداشت که درصد کمی از مصارف کلی کشور را به خود اختصاص می‌دهد و سایر بخش‌ها اسراف نکنند.

وی افزود: به لحاظ محدودیت در شهرهای بزرگ برای تامین آب شرب اهمیت جلوگیری از اسراف و صرفه جویی مهم است و چه دربخش کشاورزی، کشاورزان زحمتکش که با واقعیت در تماس هستند، بدانند امسال سال سختی را خواهیم داشت امیدواریم تا پایان زمستان برابر پیش‌بینی‌ها وضعیت بهتر شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: در کل تا پایان اسفند ماه سال جاری حدود 15 درصد نسبت به متوسط دراز مدت بارش‌ها کمتر خواهد بود.

اردکانیان افزود: روزگذشته در شورای عالی آب تصمیمات خوبی گرفته شد بویژه برهمکاری سازمان برنامه و بودجه برای تامین منابع در خصوص شهرهایی که در تنش آبی قرار دارند تاکید شد.

کد خبر 395091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha