مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: اگرچه جدید‌ترین راکت شرکت اسپیس‌ایکس با موفقیت به فضا پرتاب شده‌است، اما این موفقیت لزوما یک برد محسوب نمی‌شود زیرا یکی از مهمترین بخش‌های باری این راکت در این پرتاب از بین رفته‌است.

براساس گزارش BBC، ماهواره جاسوسی فوق‌سری زوما که یکشنبه هفتم ژانويه به همراه یکی از راکت‌های شركت اسپیس‌ایکس به مدار زمين پرتاب شده بود، پس از آنكه نتوانست از مرحله دوم راكت فالكون 9 جدا شود، به زمين بازگشته و احتمالا در اتمسفر منهدم شده‌است.

وال استريت ژورنال نيز گزارش مي‌دهد اين ماهواره فوق سري كه احتمالا با هدف جاسوسي به مدار زمين پرتاب شده‌است، پس از رسيدن به فضا،‌به دليل ناتواني در جدا شدن از راكت دوباره به سمت زمين سقوط كرده‌است. اين نقص زماني رخ مي‌دهد كه محموله نتواند خود را در مرحله دوم كه مرحله سقوط راكت به سمت زمين است، از بدنه راكت جدا كند و ناگزير به همراه راكت به زمين بازمي‌گردد و در اتمسفر مي‌سوزد.

نهادهای دولتی و رسمی هنوز از بین رفتن این ماهواره چند میلیارد دلاری را تایید نکرد‌ه‌اند، اما رسانه‌ها می‌گویند که علت تأیید نشدن این سقوط می‌تواند فوق سری بودن پروژه ماهواره زوما باشد. اما خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه نوشته که باید ماهواره زوما را "ساقط شده" محسوب کرد.

روز یکشنبه، اسپیس ایکس، شركت خصوصی که در صنعت فضانوردی تحولي قابل توجه ایجاد کرده و تلاش می‌کند با استفاده از راکت‌های فضاپیما كه قابليت بازگشت به زمين را دارند هزینه پرتاب‌ها به مدار زمین و خارج از آن را کاهش دهد، ابتدا تصاوبر زنده‌ای از پرتاب زوما را که سوار بر یکی از راکت‌های فالکن 9 این موسسه بود منتشرکرد، اما چند دقیقه بعد به دلايل محرمانه پخش زنده را متوقف کرد.

نورتروپ گرومن، موسسه سازنده ماهواره زوما هنوز نسبت به خبر انهدام ماهواره فوق سري‌اش واكنشي نشان نداده‌است. به گزارش وال استریت ژورنال، این موسسه صنایع نظامی که در ایالت ویرجینیا مستقر است مسئول سفارش پرتاب این ماهواره جاسوسی به اسپیس ایکس بوده است.

شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی، اسپیس ایکس، در سال 2002 تاسیس شد و مدیرعامل آن ایلان ماسک بنیان‌گذار موسسه مالی آنلاین پی‌پل و شرکت خودروسازی تسلا است. اين دومين محموله چنيد ميليارد دلاري است كه طي دو سال گذشته در يكي از ماموريت‌هاي اسپيس‌ايكس نابود شده‌است. پيش از اين نيز ماهواره اينترنتي فيس‌بوك در زمان پرتاب راكت منفجر شده و از بين رفت.

کد خبر 395034

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha