همشهری آنلاین: نیروهای یگان محیط زیست استان سیستان و بلوچستان با همکاری مامورین دریابانی یک لنج باری را در بندر چابهار متوقف و بازرسی نمودند.

محموله بزرگ قاچاق بال کوسه متلعق به ۱۴۰۰ کوسه در چابهار کشف شد

به گزارش پایگاه خبری دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در این باره گفت: در بازرسی از این کشتی ۱۶۰۰ کیلوگرم باله کوسه کشف و ضبط گردید.

دکتر نیره پورملائی اظهار داشت: بر اساس نظر کارشناسان برای بدست آوردن این حجم بال کوسه تعداد حداقل ۱۴۰۰ عدد کوسه صید و کشته شده است.

در این رابطه سه متهم بازداشت و کشتی مذکور نیز توسط نیروهای دریابانی توقیف شده است.

بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید غیرمجاز هر عدد کوسه ماهیان معادل سیصد میلیون ریال تعیین شده است.

کوسه از آبزیان حمایت شده و بسیار ارزشمند آب‌های آزاد ازجمله خلیج فارس و دریای عمان به شمار می‌رود که در راس چرخه غذایی اقیانوس‌ها قرار دارد.

تخمین‌های علمی حاکی از آن است که هر ساله حدود ۱۰۰ میلیون کوسه در نقاط مختلف جهان شکار می‌شود و عامل اصلی آن تقاضای گسترده در بازار هنگ کنگ و چین برای سوپ بال کوسه است.

سازمان حفاظت محیط زیست طی مصوبه شماره ۳۸۰/۳۸۱ صید کوسه‌های خلیج فارس و دریای عمان را که در سال‌های اخیر به دلیل کاهش چشمگیر جمعیت و صید بی‌رویه در خطر انقراض قرار گرفته‌اند را ممنوع اعلام نموده و مفاد این مصوبه را به سازمان شیلات و بهره‌برداران اعلام نموده است.

برابر قانون، صید، حمل، خرید و فروش انواع کوسه ماهیان چه با هدف صید اصلی و ضمنی ممنوع بوده و متخلفین به مراجع قضایی معرفی خواهند شد و صیادان باید توجه داشته باشند که صید ضمنی کوسه را به اسکله منتقل نکنند.

کد خبر 394895

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha