سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: آن گونه که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است دولت مسکو آمادگی دارد هر زمان که لازم باشد درباره تجدید پیمان نیروهای متعارف در اروپا برای تحدید تسلیحات متعارف در اروپا مذاکره کند.

خبرگزاری اتریش از برلین گزارش داد، لاوروف در مقاله‌ای برای روزنامه «هاندلز بلات» که امروز منتشر شد، نوشت روسیه قصد ندارد از این پیمان کنار بکشد، بلکه فقط تصمیم به تعلیق اجرای آن گرفته است.

وی تصریح کرد «تعلیق» به این معنا نیست که روسیه مذاکرات درباره این پیمان را رد می‌کند یا قصد دارد به صورت فوری به تجهیز تسلیحات متعارف خود بپردازد.

لاوروف گفت: «تعلیق یک درخواست دیگر برای آن است که وضع کنونی واقع‌گرایانه مورد بررسی قرار گیرد و گام مشترکی برای هموارسازی راه پیش رو برداشته شود. این تلاشی است برای آنکه رژیم این پیمان با واقعیت‌های جدید نوسازی شود.»

تداوم دیالوگ

وی افزود که روسیه علاقه‌مند به انعقاد پیمان جدیدی است که امنیت را در اروپا بهبود بخشد.

وزیر امور خارجه روسیه نوشت: «ما هیچگاه دیالوگ را متوقف نکرده‌ایم و آمادگی داریم که هر زمان و به هر شکلی آن را از سر بگیریم. مهم‌ترین هدف ما این است که به پیمانی بسیار باارزش دست یابیم که امنیت اروپا و امنیت همه کشورها را بالا ببرد.»


لاوروف همچنین از کشورهای عضو ناتو خواست گام‌های سازنده‌ای را در این خصوص بردارند.

امضا پیش از انتخابات مجلس

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه پیش از این قانون تعلیق اجرای پیمان نیروهای متعارف در اروپا را اواخر نوامبر و اندکی قبل از آغاز انتخابات پارلمانی امضا کرد. این دستور روز چهارشنبه به اجرا درآمد.

این پیمان موج‌شکن بنای امنیتی اروپا محسوب می‌شود و حدی را برای تانک‌ها، توپخانه‌ها و نیروهای هوایی میان کشورهای اورال و آتلانتیک تعیین می‌کند.

سرگی کیسلیاک، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته بود این کشور پس از خروج از پیمان نیروهای متعارف در اروپا طرحی برای تجهیز گسترده خود ندارد.

این پیمان در سال 1990 میلادی با ناتو منعقد شد و 9 سال بعد مورد بازنگری قرار گرفت.

روسیه نسخه سال 1999 از این پیمان را در ژوئیه 2004 به تصویب رساند. جمهوری‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی سابق همچون اوکراین، قزاقستان و بلاروس با این سند موافقت کرده‌اند.

کشورهای عضو ناتو تصویب این قانون را به خروج نیروهای روسی از مولدوای و گرجستان مشروط کرده‌اند.

کد خبر 39477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز