همشهری آنلاین: مدتی بعد از آنکه آمریکا بیت المقدس را به پایتختی اسرائیل به رسمیت شناخت، تشکیلات خودگردان فلسطینی فرستاده خود از آمریکا را برای مشورت فراخوانده است.

فلسطینی‌ها فرستاده خود را از واشنگتن فراخواندند

به گزارش بي بي سي، بعد از آن تصمیم آمریکا بود که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که هیچ برنامه صلحی به میانجی‌گری آمریکا را نخواهد پذیرفت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، یکی از قدیمی‌ترین سیاست‌های کشورش در قبال صلح در خاورمیانه را عوض کرد و علاوه بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به پایتختی اسرائیل، اعلام کرد که سفارتخانه آمریکا به آن شهر منتقل خواهد شد.

تسلط اسرائیل بر بیت‌المقدس را تا پیش از این کشورهای جهان به رسمیت نشناخته بودند. همه کشورها سفارتخانه‌هایشان را در تل‌آویو مستقر کرده‌اند.

تصمیم ترامپ به بروز تظاهرات در سرزمین‌های فلسطینی منجر شد. سیزده فلسطینی در درگیری‌های مربوط به این تصمیم کشته شدند.

مصر پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل برد که از آمریکا می‌خواست تصمیمش را عوض کند. چهارده کشور به آن قطعنامه رای مثبت دادند اما آمریکا آن را وتو کرد.

همان روز، این پیش‌نویس را ترکیه و یمن برای بحث و رای‌گیری به مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیشنهاد دادند. در نهایت قطعنامه در مجموع عمومی با حمایت اکثریت کشورهای عضو تصویب شد.

خبرگزاری فلسطینی‌ها گزارش کرده که وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی، حسام زملط، فرستاده جنبش آزادی‌بخش فلسطین را از آمریکا فراخوانده است.

اسرائیل با اشغال بیت‌المقدس در سال ۱۹۶۷ این شهر را پایتخت خود خواند. فسطینی‌ها هم بیت‌المقدس شرقی را پایتخت کشور آینده خود می‌دانند.

پیش از این سیاست آمریکا بر این بود که بحث درباره بیت‌المقدس آخرین بحث در زمینه صلح بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها باشد.

روز یکشنبه، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی بیت‌المقدس را "پایتخت ابدی فلسطین" خواند.

کد خبر 394312

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha