همشهری آنلاین: ژرژ وه‌آ، فوتبالیست برگزیده جهان در سال ۱۹۹۵ و موفق‌ترین فوتبالیست قرن در آفریقا، در انتخابات ریاست جمهوری کشورش لیبریا پیروز شد. او بخصوص در میان جوانان لیبریایی از محبوبیت برخوردار است.

بهترین فوتبالیست سابق جهان رئیس جمهور لیبریا شد

به گزارش دويچه وله، ژرژ وه‌آ (George Weah)، بیش از ۶۰ درصد آرای به صندوق ریخته شده در انتخابات ریاست جمهوری لیبریا را به خود اختصاص داده است. رقیب او جوزف بواکای، معاون رئیس جمهور لیبریا بود.

این نخستین بار در طول ۷۰ سال اخیر است که جابجایی قدرت در لیبریا به شکل دمکراتیک صورت می‌گیرد. وه آ جانشین خانم الن جانسون، برنده جایزه نوبل صلح، خواهد شد که پس از ۱۲ سال کار مداوم در مقام ریاست جمهوری اجازه ندارد بار دیگر نامزد این پست شود.

وه آ در محله‌‌ای فقیرنشین در مونروویا، پایتخت لیبریا، به دنیا آمد و بزرگ شد. او تنها آفریقایی‌ای است که به عنوان بهترین فوتبالیست جهان انتخاب شده است. وه آ در تیم‌های پاریس سن ژرمن و آ ث میلان بازی کرده است. او بخصوص در میان رأی‌دهندگان جوان کشورش از محبوبیت برخوردار است.

منتقدان وه آ می‌گویند که او تنها چند پیشنهاد سیاسی مشخص را در طول مبارزات انتخاباتی‌اش مطرح کرده است. بسیاری از شهروندان لیبریا امیدوارند که با روی کار آمدن وه آ به عنوان رئیس جمهور، آینده بهتری داشته باشند. وه آ وعده داده است که با بیکاری مقابله کند و در جهت رشد اقتصادی لیبریا بکوشد.

لیبریا از فقیرترین کشورهای جهان است و بتدریج از فشاری که دو سال پیش شوک شیوع ابولا بر آن وارد آورد رهایی یافته است. دو سال پیش ابولا جان ۴ هزار نفر را در این کشور گرفت.

همچنین تصمیم وه آ برای شرکت در انتخابات به همراهی همسر سابق رئیس جمهور پیشین لیبریا با انتقاد شدید روبرو شد. چارلز تیلور هم اکنون به دلیل جنایت جنگی در سیرالئون، کشور همسایه لیبریا، در بریتانیا زندانی است.

ژرژ وه‌آ که ۵۱ سال دارد نخستین ورزشکاری نیست که پس از پایان فعالیت ‌ورزشی‌اش به سیاست روی آورده است. برای مثال پله، اسطوره فوتبال برزیل و قهرمان فوتبال جهان، از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸ وزیر ورزش برزیل بود. یا ویتالی کلیچکو، بوکسور اوکراینی، در سال ۲۰۱۴ به عنوان شهردار کیف انتخاب شد.

کد خبر 394192

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha