همشهری آنلاین: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با آغاز موجی از سرما در شمال آمریکا باارسال توئیتی گرمایش جهانی را به سخره گرفت و توصیه کرد بخش‌های سرمازده آمریکا برای گرم شدن کمی از "گرمایش جهانی" استفاده کنند.

ترامپ

براساس گزارش CNN، ترامپ در توئيتي با اشاره به كاهش شديد دما در نيويورك و ديگر شهر‌ها نوشت در شرق ممكن است امشب سردترين شب سال نوي ميلادي در تاريخ آمريكا باشد، شايد بد نباشد ذره‌اي از آن گرمايش جهاني را كه قرار بود ميليارد‌ها دلار از سرمايه كشور ما،‌و نه كشور ديگري صرف محافظت در برابر آن شود را اكنون استفاده كنيم، خود را بپوشانيد.

طي روز‌هاي اخير برخی از ایالت‌های شمالی آمریکا و کانادا با سرمایی بی‌سابقه مواجه شده‌اند. برای مثال برخی از مناطق ایالت اونتاریو در کانادا با سرمای 40 درجه زیرصفر مواجه‌اند. ایالت‌‌های کبک و اونتاریو در کانادا در سال‌ 1993 نیز دچار چنین سرمایی شده بودند. در برخی مناطق ایالت مینه‌سوتای آمریکا نیز درجه حرارت به منفي 38 درجه رسیده است.

سرمای کنونی در آمریکای شمالی بهانه‌ای به دست ترامپ داده تا سیاست خود در قبال تغییرات اقلیمی را موجه نشان دهد. ظاهرا ترامپ با عنوان كردن "پرداخت میلیاردها دلار برای جلوگیری از گرمایش زمین" قصد اشاره به پیمان اقلیمی پاریس را داشته‌است. پیماني بین‌المللی كه در آن آشکارا از فعالیت‌های انسانی به عنوان عامل اصلی گرمایش زمین یاده شده است و از سوی دولت اوباما امضا شده بود، اما دولت ترامپ خواهان خروج از این پیمان اقلیمی است.

 

ترامپ معتقد است گرمایش زمین هيچ ارتباطي با فعالیت‌های انسانی ندارد و در اين رويكرد فكري تنها نيست زيرا گروهي از کارشناسان نيز معتقدند گرمایش زمین تحت تسلط تاثیرات کیهانی مانند فعالیت‌های خورشیدي قابل‌توضیح است و پديده‌اي دوره‌اي است و مهار آن خارج از توان انسان است،‌درحالي‌كه بيشتر کارشناسان برجسته نقش انسان و چگونگی توسعه تکنیکی و استفاده‌ی نامناسب از ذخایر طبیعی را دلیل اصلی گرمایش زمین می‌دانند و این پدیده را با صدها دلیل و تحقیقات مستند به اثبات رسانده‌اند.

در حال حاضر بخش‌هایی از آمریکا نه تنها با سرمایی شدید روبرو هستند، بلکه بارش شدید برف نیز فعالیت‌های روزمره را در این مناطق مختل کرده است. بنا به پیش‌بینی اداره هواشناسی آمریکا شهروندان این کشور در روزهای آینده یکی از سردترین جشن‌های سال نو در طول تاریخ آمریکا را در میدان تایمز نیویورک تجربه خواهند کرد.

کد خبر 394059

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha