همشهری آنلاین: مدیرکل امور حقوقی دانشگاه تهران گفت: ۴۰ هزار متر مربع از املاک متعلق به دانشگاه تهران که بیش از ۳۷ سال در دست متصرفین بود، پس گرفته شد.

به گزارش ایرنا، حسن محسنی با اعلام اين خبر افزود: 40 هزار مترمربع از املاک متعلق به دانشگاه تهران که بیش از 37 سال در دست متصرفین بود با تلاش اداره‌کل امور حقوقی دانشگاه تهران و از طریق دادخواهی در مراجع قضایی ذیصلاح پس گرفته شد.

وی با اشاره به روند به نتیجه رسیدن یکی از پرونده‌های مهم حقوقی دانشگاه تهران که سالیان متمادی در مراجع ذیصلاح قضائی در جریان بود، گفت: این اراضی موسوم به باغ بقایی، در شهر قدس استان تهران واقع شده است و سال‌ها قبل، توسط بانوی نیکوکار سیده فاطمه رضوی (معروف به بقایی) وصیت شده بود.

محسنی ادامه داد: مرحوم جواد واحدی استاد برجسته حقوق دادرسی مدنی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اطلاع از موضوع، مقدمات یک تفاهم بزرگ با دانشگاه در این زمینه را فراهم می‌کند که اگر وی این کار را نمی‌کرد، دانشگاه از این وصیت آگاه نمی‌شد.

مدیرکل امور حقوقی دانشگاه تهران تاکید کرد: با پیگیری‌های اداره کل امور حقوقی دانشگاه طی سنوات گذشته بر مبنای همان وصیت، مشخص می‌شود که دارایی‌های همسر خانم بقایی توسط دادگاه انقلاب به صورت قانونی توقیف شده است.

محسنی اظهار داشت: دانشگاه تهران با اطلاع از این موضوع، براساس قوانین و مقررات برای خروج مورد وصیت به ‌عنوان املاک دانشگاه، از میان املاک توقیف شده، در دادگاه انقلاب مراحل اقدام قضائی را آغاز می‌کند و از سال 1376 موفق به تحصیل دادنامه‌هایی از این مرجع قضائی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این رسیدگی‌ها مشخص می‌شود که سهم وصیت خانم بقایی به نفع دانشگاه تهران، جزو اموال شخصی وی بوده نه همسرشان و املاک نباید مورد بازداشت، توقیف و یا مصادره به موجب قوانین قرار گیرد.

مدیرکل امور حقوقی دانشگاه تهران گفت: با تثبیت مالکیت دانشگاه و خرید بخش‌های دیگر این اراضی از مراجع قانونی، کارشناسان اداره کل امور حقوقی دانشگاه به طور خاص بر پرونده تمرکز کردند، اما به دلیل اینکه دانشگاه تصرفی در ملک نداشت و ملک محصور و در تصرف عده زیادی از مردم همان منطقه بود و آنها نیز مدعی بودند که دارای اقسام علاقه مالکیت مانند کشاورزی، زراعت و ریشه و غیره داشتند، موضوع جدیدی به موارد حقوقی ملک مذکور اضافه شد.

محسنی تاکید کرد: برخی از این متصرفین حتی حاضر نبودند نمایندگان دانشگاه را برای بازدید ملک بپذیرند و چند بار مراجعات مکرر مسئولان دانشگاه و کارشناسان بی‌نتیجه ماند و به برخی ممانعت‌ها منجر شد و به طور کلی باید تاکید کرد رفتار و برخورد با این نحو تعامل متصرفین با دانشگاه خیلی پیچیده و دشوار بود.

وی با بیان اینکه در زمان مسئولیت مدیران حقوقی مختلف در دانشگاه، دعاوی سنگین و دادخواست‌های مهم متعددی درباره این ملک طرح شده است، افزود: برای این موضوع، در نهایت دانشگاه در دادگستری شهر قدس طرح دعوا می‌کند و حتی در این دادگستری در مرحله نخست، رای به نفع دانشگاه صادر می‌شود، اما دادگاه تجدیدنظر این قضیه را مشمول رای وحدت رویه شماره 581 از هیات عمومی دیوان عمومی عالی کشور دانست و آرای صادره به نفع دانشگاه را نقض کرد و دانشگاه در زمان مدیریت پیشین، ناگزیر به پیگیری جدید دعوای خلع ید در دادگاه انقلاب شد.

مدیرکل امور حقوقی دانشگاه تهران گفت: دادگاه انقلاب نیز پس از برگزاری جلسات متعدد و رسیدگی به ادعاهای متصرفین به طور کامل و بررسی مدارک، ادله و مستندات دانشگاه، در نهایت حکمی دایر بر خلع ید اراضی صادر می‌کند.

محسنی عنوان کرد: با تجدیدنظرخواهی ذی نفع در دادگاه تجدید نظر نیز مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و در نهایت، حکم خلع ید صادره در دادگاه نخستین به نفع دانشگاه، در دادگاه تجدید نظر مورد تایید قرار می‌گیرد و رای نهایی، قطعی و لازم‌الاجرا به نفع دانشگاه صادر می‌شود.

وی در خصوص نهایی شدن مباحث حقوقی این پرونده خاطرنشان کرد: پیگیری آرایی که از دادگاه انقلاب صادر شده بود و نیز اثبات مسئله مالکیت دانشگاه تهران بر این ملک در مراجع ثبتی و همچنین در بنیاد مستضعفان، دست دانشگاه را برای اقدام جهت خلع ید متصرفین باز کرد و دانشگاه با تمرکز بر این موضوع، اقدامات اجرایی حقوقی و قضایی را آغاز کرد که سرانجام در سال 1395 به نتیجه رسید و ملک به تصرف دانشگاه درآمد.

مدیرکل امور حقوقی دانشگاه در خصوص روند اجرایی این حکم و تصرف ملک مذکور گفت: در آغاز مسئولیت من در اداره کل امور حقوقی دانشگاه تهران، این رای قطعی الصدور که ذکر آن رفت، به دانشگاه ابلاغ شد.

محسنی تاکید کرد: از لحظه‌ای که این رای ابلاغ شد تمامی جوانب مختلف کار با کمک معاون و کارشناسان حقوقی اداره کل بررسی شد و استراتژی خلع ید را مطالعه کردیم.

وی اظهار داشت: با اینکه اکثر متصرفین با ملاحظه اراده قاطع دانشگاه، با دانشگاه همکاری کردند اما متاسفانه تعدادی از همکاری امتناع کردند و برای اینکه جلوی آرای قطعی صادره به نفع دانشگاه گرفته شود، حتی با صرف وقت و گذاشتن تضامین مختلف در دادگستری، قرارهای تاخیر اجرای رای گرفتند تا از اجرای رای دانشگاه تا رسیدگی به دعاوی جدید آنان ممانعت شود که تمامی این اقدامات با کمک و همت کارشناسان اداره کل امور حقوقی به نتیجه نرسید.

مدیرکل امور حقوقی دانشگاه تهران گفت: در نهایت نیز دانشگاه تهران توانست با کمک اداره کل حراست و اداره کل طرح‌های عمرانی و پشتیبانی و به ویژه مداخله مستقیم همه کارشناسان اداره حقوقی و وکلایی که به دانشگاه مشورت می‌دهند، ضمن مراجعه چندمرحله‌ای به محل و تهیه تجهیزات و تمهید نیروی انسانی، اراضی متصرفی را خلع ید کند.

محسنی افزود: دانشگاه تهران توانست از نیت آن خیر نیک‌اندیش پاسداری کند و املاکی را که وی برای کار خیر و علم و دانش وصیت کرده بود را از دست متجاوزین خارج کرده و به دانشگاه برگرداند.

وی اظهار داشت: ریاست دانشگاه نیز در گزارش عملکرد دانشگاه در سال 1395 که به طور عمومی منتشر شد، این مطلب را مورد تاکید قرار دادند که دانشگاه تهران، از وصایا، موقوفات و موهوبات مردم به نفع دانش و پژوهش و آموزش به طور کامل حراست و پاسداری می‌کند.

مدیرکل امور حقوقی دانشگاه تهران در خصوص وضعیت فعلی این ملک نیز گفت: در این ملک، درختان پرشمار مثمر و غیر مثمر و ابنیه و تاسیسات قدیمی و چاه آب بسیار با ارزش وجود دارد و لازم است که این خبر را نیز دهیم که بنابر تصمیم دانشگاه، این ملک به یک مزرعه آموزشی و پژوهشی با آوردن نام بانوی نیکوکار به نام «مزرعه آموزشی و پژوهشی دانشگاه تهران در شهر قدس (بانوی نیکوکار فاطمه بقایی)» تبدیل شده و ثمرات علمی و آموزشی در رشته‌های مرتبط خواهد داشت.

محسنی تاکید کرد: در خصوص سایر مسائل حقوقی مرتبط با این ملک مثل تصرفات در طول سال‌های گذشته، دانشگاه تهران موضوع را رها نکرده و برداشت‌های غیر مجازی را که در عرصه‌های مختلف اعم از آب و خشکی، درختان و غیره در طول سال‌ها در محل توسط متصرفین به اموال دانشگاه انجام شده طی دعاوی دیگری در دادگستری مطرح است که عوائد آن به دانشگاه خواهد رسید و بی گمان صرف تحقق نیات خیّر خواهد شد.

کد خبر 393936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha