همشهری آنلاین: زیردریایی‌های روسیه با فعالیتی فزاینده در اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه حضور دارند. هدف آنها روشن نیست، اما پیمان ناتو نگران تمرکز روس‌ها بر کابل‌های ارتباطی است که اطلاعاتی حیاتی برای اروپا و آمریکای شمالی در بر دارند.

تحرکات بی‌سابقه زیردریایی‌های روسیه ناتو را نگران کرده است

به گزارش دويچه وله، مقام‌های نظامی و امنیتی پیمان ناتو هشدار می‌دهند که فعالیت زیردریایی‌های روسیه در اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

افزایش تحرکات زیردریایی‌های روسیه به ویژه در اقیانوس اطلس نگران‌کننده است، زیرا کابل‌های ارتباطی مهمی در کف این اقیانوس قرار گرفته‌اند که ارتباطات اینترنتی و تلفنی دو سوی اقیانوس را تأمین می‌کنند. از این کابل‌ها روزانه اطلاعات گرانبهایی میان اروپا و آمریکای شمالی ردوبدل می‌شود.

آندرو لنون، فرمانده نیروهای دریایی ناتو، احتمال می‌دهد که روسیه به کسب اطلاعات از این کابل‌های ارتباطی علاقه‌مند است.

فرمانده نیروی دریایی ناتو به روزنامه "واشنگتن پست" گفته است: «تحرکات زیردریایی روسیه به ویژه در نزدیکی کابل‌های ارتباطی چشمگیر است. بی‌گمان روسیه به دنبال کسب اطلاعاتی درباره زیرساخت‌های پیمان ناتو و اعضای آن است».

کابل‌های ارتباطی برای حفظ تماس میان اروپا و آمریکای شمالی بی‌نهایت مهم هستند. از راه این کابل‌ها روزانه هزاران میلیارد دلار معامله انجام می‌گیرد. اگر به این کابل‌ها آسیب برسد، فاجعه اقتصادی عظیمی روی خواهد داد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به روزنامه آلمانی "فرانکفورتر الگماینه" گفته است که روسیه در سال‌های اخیر در نیروی دریایی خود سرمایه‌گذاری فراوانی کرده و آن را به شدت توسعه داده است.

به گفته ینس استولتنبرگ، روسیه از سال ۲۰۱۴ تعداد ۱۳ زیردریایی تازه را وارد فعالیت کرده که به طور عمده در سواحل نزدیک کشورهای ناتو فعالیت دارند.

ینس استولتنبرگ انتقاد می‌کند که پیمان ناتو در برابر افزایش تحرکات دریایی روسیه، واکنشی مناسب نداشته است.

به گفته دبیرکل ناتو، این پیمان اکنون می‌کوشد اهمال‌های گذشته را جبران کند. این پیمان قصد دارد پست‌های فرماندهی در اقیانوس اطلس شمالی را بار دیگر فعال کند. این پایگاه‌ها به دنبال پایان "جنگ سرد" برچیده شده بود. به موازات این اقدام کشورهای ناتو قصد دارند توانایی و تجهیزات دریایی را افزایش دهند.

کد خبر 393565

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha