همشهری آنلاین: محمود عباس رئیس دولت خودگردان فلسطین پس از دیدار با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در پاریس گفت که مردم فلسطین از این پس هیچ طرحی را از جانب آمریکا برای صلح در خاورمیانه نمی‌پذیرند و بیشتر به اروپا اعتماد می‌کنند.

محمود عباس: میانجی‌گری آمریکا را دیگر قبول نداریم

به گزارش دويچه محمود عباس روز جمعه (۲۲ دسامبر)پس از ملاقات با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در پاریس شرکت کرد.

عباس اظهار داشت، تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر شناسایی بيت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل "مغرضانه" بوده و ناقض "قوانین بین‌المللی" است. عباس تاکید کرد که آمریکا واسطه ‌صادقی نیست و برنامه میانجی‌گری آن در خاورمیانه دیگر توجیهی ندارد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به صراحت گفت که فلسطینی‌ها اکنون در دفاع از منافع خود بیشتر به فرانسه و اتحادیه اروپا اعتماد می‌کنند. او فرانسه و اتحادیه اروپا را فرا خواند که در روند مذاکرات صلح خاورمیانه نقش بیشتری را بر عهده گیرند.

عباس بار دیگر ضمن انتقاد از تصمیم دونالد ترامپ در شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، این اقدام را محکوم کرد.

مكرون هم در تأیید سخنان محمود عباس گفت که آمریکایی‌ها با این اقدام خود را به انزوا بردند. رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد که دولت او مذاکره را با همه اطراف درگیری ادامه خواهد داد.

مکرون در کنفرانس مطبوعاتی همچنین اظهار داشت که پاریس تلاش می‌کند اشتباه آمریکایی‌ها را مرتکب نشود. او در ادامه این نشست خبری با خودداری از به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی اعلام کرد که این تصمیم می‌تواند واکنشی باشد به یک اقدام اشتباه و یک‌‌جانبه که به نوبه خود به خشونت‌ها دامن بزند.

رئیس جمهوری فرانسه اما خاطرنشان کرد که او این تصمیم را به وقت مناسب دیگری موکول می‌کند. مکرون گفت که فرانسه به روند صلح امیدوار است و او در سال جدید میلادی به مناطق فلسطینی سفر خواهد کرد.

برخی از محافل دیپلماتیک گفتند که رئیس جمهوری فرانسه در آخرین نشست سران کشورهای اتحادیه اروپا اصرار ورزیده است که "اتحادیه اروپا" از تصمیم ترامپ مبنی بر شناسایی بيت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل فاصله بگیرد و موضوع بحران خاورمیانه در دستور کار مذاکرات سران اتحادیه اروپا قرار گیرد.

کد خبر 393459

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha