پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

نامزد مورد حمایت دونالد ترامپ در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس سنا در ایالت آلاباما، دیروز طعم شکست را چشید تا همه آمریکایی‌ها آن را به پای رئیس‌جمهوری بنویسند که اکنون رکورد عدم‌محبوبیت را در تاریخ آمریکا به نام خود ثبت کرده است.

ترامپ

«داگ جونز» دمكرات با كسب 49.9درصد از آرا رقيب خود يعني «روي مور» را شكست داد و به‌عنوان نماينده يكي از ايالت‌هاي به‌شدت هوادار حزب جمهوريخواه به مجلس سنا راه يافت. اگرچه اختلاف آرا چيزي در حدود 20هزار رأي بود (چيزي حدود 1.5درصد) اما به هر حال با پيروزي جونز در آلاباما، يكي از كرسي‌هاي متعلق به جمهوريخواهان اكنون به نام دمكرات‌ها نوشته مي‌شود تا تركيب سنا به 51كرسي جمهوريخواه در مقابل 49كرسي دمكرات تغيير داده شود. اين انتخابات براي تعيين جانشين جف شنز برگزار شد كه كمتر از يك سال پيش با پيروزي دونالد ترامپ به‌عنوان وزير دادگستري به تيم دولت پيوست.

رأي‌دهندگان در آلاباما طي 25سال گذشته به‌شدت ديدگاه‌هاي راستگرايانه داشته و هميشه آراي خود را به نفع جمهوريخواهان به صندوق‌ها ‌ريخته‌اند. تقريبا در تمام انتخابات محلي و كشوري، جمهوريخواهان از قبل نسبت به رأي خود در آلاباما مطمئن بوده‌اند. در انتخابات رياست‌جمهوري سال گذشته نيز دونالد ترامپ جمهوريخواه با كسب 30درصد رأي بيشتر، هيلاري كلينتون دمكرات را شكست داد؛ به همين دليل بود كه نتيجه ديروز بيش از آنكه آلاباما را بلرزاند، واشنگتن را به‌لرزه در‌آورد.

  • شكست مور؛ شكست ترامپ

روي مور در حالي شكست خورد كه طي هفته‌هاي گذشته دونالد ترامپ تمام‌قد در حمايت از او سخن گفته و از مردم آلاباما خواسته بود به نفع او رأي دهند؛ به همين دليل است كه بسياري شكست مور را شكست ترامپ معني كرده‌اند. رسانه‌هاي آمريكايي البته فراتر از اين رفته و شكست جمهوريخواهان در يكي از پايگاه‌هاي اصلي خود را نقطه آغاز موج ضد‌ترامپ در صحنه سياسي آمريكا دانسته‌اند.

ترامپ در حالي از مور حمايت مي‌كرد كه حتي رهبران جمهوريخواه كنگره هم از او روي برگردانده بودند. روي مور 70ساله تا يك‌ماه پيش بخت اول پيروزي در آلاباما بود اما درست زماني كه 2زن اتهاماتي جنسي عليه او مطرح كردند، فضا به‌شدت به ضرر او شد و رأي او ريزش كرد. مور كه از قضات بازنشسته آمريكاست متهم است زماني كه اين زنان در سن نوجواني بوده‌اند آنها را آزار جنسي داده است. زنان ديگري نيز اتهاماتي مشابه را عليه او مطرح كردند. اتهامات تعرض جنسي مطرح شده طي ماه‌هاي اخير عليه برخي چهره‌هاي سرشناس در سينما، سياست و رسانه در آمريكا غوغايي به پا كرده و به بركناري برخي از آنها منجر شده است.

ديروز با شكست جمهوريخواهان در آلاباما، همه نگاه‌ها به واشنگتن و كاخ سفيد بود. همه منتظر واكنش دونالد ترامپ بودند. او اما آنقدري مردم را معطل نگذاشت و ساعتي بعد از اعلام نتايج، در پستي توييتري به نامزد دمكرات‌ها تبريك گفت. ترامپ در عين حال، شكست آلاباما را بي‌اهميت خواند و گفت كه جمهوريخواهان به‌زودي بار ديگر اين كرسي را از آن خود خواهند كرد.

انتخابات اخير غير از آنكه از رويگرداني هواداران حزب جمهوريخواه از دونالد ترامپ حكايت داشت و زنگ خطر بزرگ را براي اين حزب به صدا درآورد، حقيقتي تلخ‌تر را هم براي رئيس‌جمهور آمريكا به نمايش گذاشت. طبق گزارش رويترز، نظرسنجي از رأي‌دهندگان بيرون شعب راي‌گيري نشان داد كه 32درصد رأي دهندگان «كاملا موافق» و 41درصد رأي‌دهندگان «كاملا مخالف» دونالد ترامپ هستند. يك سال پيش 62درصد از همين مردم با رأي خود، ترامپ را روانه كاخ سفيد كرده بودند.

  • جان كري گزينه بعدي دمكرات‌ها؟

هيلاري كلينتون كه سال گذشته در انتخابات رياست‌جمهوري، ميدان را به رقيب يعني دونالد ترامپ واگذار كرد، ديروز بعد از اعلام نتايج انتخابات آلاباما، در پستي توييتري نوشت: «اگر دمكرات‌ها در آلاباما پيروز شده‌اند، ما مي‌توانيم - و بايد بتوانيم - در ديگر ايالت‌ها هم پيروز شويم. پيش به سوي آينده!» اين را مي‌توان پراميدترين اظهارنظر كلينتون پس از شكستش در برابر ترامپ دانست.

پيروزي يك دمكرات در ايالتي كه پايگاه سنتي جمهوريخواهان به شمار مي‌رود، دمكرات‌ها را اميدوار به بازگشت به قدرت كرده است. اما آنچه توجه‌ همگان را به‌خود جلب كرد، توييت كلينتون نبود، بلكه واكنش جان كري در پاسخ به پست توييتري كارن تومولتي، خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست بود. كري در پاسخ به او كه به پيشواز انتخابات رياست‌جمهوري 2020رفته و در كنايه به ترامپ نوشته بود «طبق نتايج اوليه انتخابات، جان كري پيشتاز است» در يك پست توييتري ديگر نوشت:

«هنوز خيلي زود است كارن؛ خيلي...» جان كري، سياستمدار كهنه‌كار آمريكايي بين سال‌هاي 2013تا 2017همزمان با دوره دوم رياست‌جمهوري اوباما وزير خارجه او بود. نام جان كري 74ساله بلافاصله پس از شكست كلينتون، براي انتخابات بعدي رياست‌جمهوري آمريكا مطرح شد. اكنون در سايه ضعف جمهوريخواهان با حضور ترامپ در قدرت، احتمال حضور كري در رقابت‌هاي رياست‌جمهوري بعدي پررنگ‌تر شده است.

کد خبر 392519

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha