پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: آکی‌هیتو پیرترین امپراتور جهان و تنها عضو خانواده‌ی سلطنتی ژاپن است که داوطلبانه کناره‌گیری کرده اما او صاحب رکوردهای بزرگ دیگری هم هست

ژاپن

امپراتور ژاپن روز 30 آوريل 2019 رسما از قدرت كناره‌گيري مي‌كند. اين بخشي از متن كوتاهي است كه «شينزو آبه» نخست‌وزير ژاپن چند روز پيش در نطق تلويزيوني‌اش خواند.

با پايان اين سخنراني،‌ امپراتور «آكي‌هيتو»‌ بزرگ‌ترین امپراتور جهان و تنها كسي كه نامش هنوز هم در جهان با لقب «امپراتور»‌ همراه مي‌شود، به طور داوطلبانه از قدرت كنار مي‌كشد.

دليل اين كار، وضعيت نابسامان جسمي مرد هشتادوسه‌ساله عنوان شده اما دليلش هرچه باشد، يك ركورد ديگر به مجموعه‌ي كلكسيون‌هاي او اضافه مي‌كند.

مردي كه با لقب «صلح در سراسر جهان» تاج امپراتوري را سرش گذاشت، باعث و باني اتفاق‌هاي بزرگ و عجيبي در كشورش شده است.

سال‌هاست او يك عنوان غيررسمي و تشريفاتي را يدك مي‌كشد اما براي مردم كشورش آن‌قدر عزيز بوده كه به خاطر كناره‌گيري داوطلبانه‌ي او اشك ريخته‌اند.

مرد شماره‌ي يك ژاپن اين‌بار هم سنت‌شكني كرده است. اگر بقيه‌ي امپراتورها را مرگ از اريكه‌ي قدرت به زير مي‌كشيد، او خودش داوطلبانه اين كار را كرده است.

  • يك مقام تشريفاتي، ضدتلويزيون

ژاپن و امپراتورش يك ركورد بزرگ هم به ثبت رسانده‌اند. خانواده‌ي امپراتور آكي‌هيتو، طولاني‌ترين نظام سلطنتي در تاريخ جهان را بنيان گذاشته‌اند.

سيستم سلطنتي از 2700 سال پيش در ژاپن برقرار است و قدرت در همين خاندان دست به دست مي‌چرخد، البته درباره‌ي تمام امپراتورهاي ژاپن اطلاعات دقيقي وجود ندارد.

به خصوص وقتي زمان بيش از اندازه - مثلا تا سال600 پيش از ميلاد مسيح - عقب مي‌رود، كمتر كسي مي‌داند كه‌ امپراتورها دقيقا چه كساني بوده‌اند و در چه تاريخي حكمراني كرده‌اند.

البته اين‌روزها امپراتور قدرت چنداني ندارد و بيشتر يك مقام تشريفاتي است. فرمان كشور در دست نخست‌وزير است. اوست كه وزير انتخاب مي‌كند، هواي مجلس شورا را دارد و در برنامه‌هاي رسمي يا ديدارهاي سياسي شركت مي‌كند.

جايگاه امپراتور آن‌قدر تشريفاتي است كه وقتي امپراتور - مثلا به خاطر يك فاجعه يا اتفاق بزرگ ملي - سخنراني مي‌كند و در جعبه‌ي جادو ظاهر مي‌شود، از حضور او به عنوان «يك رخداد بزرگ تاريخي» ياد مي‌شود.

او وقتي پيام استعفايش را از تلويزيون خواند، در بيست‌ونهمين دوره‌ي سلطنت بود اما در تمام اين مدت فقط يك‌بار ديگر جلوي دوربين رفته بود.

در كل تاريخ امپراتوري ژاپن هم اين سومين باري است كه يك امپراتور جلوي دوربين رسانه‌ها يا ميكروفون راديو قرار گرفته است.

نوبت قبلي كه امپراتور حاضر شده بود جلوي دوربين سخنراني كند، ‌زمان زلزله و سونامي بزرگ ژاپن بود كه به خاطر فاجعه‌ي مركز اتمي «فوكوشيما» در سال 2011 ميلادي يك سخنراني پرطمطراق ايراد كرد تا درد مردم را كمتر كند.

در آن فاجعه 20 هزار نفر كشته يا مفقود شده بودند كه اين آمار با توجه به آسيب‌ديدگان كم ژاپني در فاجعه‌هاي بزرگ قابل توجه بود.

هنگام پخش اين سخنراني همسر امپراتور هم كنار او ايستاده بود تا به مردم قوت قلب بدهد. آن‌ها بعدتر به محل فاجعه هم رفتند و همه‌چيز را از نزديك بررسي كردند.

بار ديگري كه امپراتور سخنراني كرد، بعد از مرگ پدرش در ماه آگوست 1945 ميلادي (حوالي شهريور 1324 خورشيدي) بود.

البته آن زمان، حضور تلويزيون هنوز در جهان جدي نبود و وليعهد جوان هم متن تسليت ملت را در راديو خواند و البته براي دشمنان خط و نشان كشيد

  • او عاشق ماهي‌هاست

امپراتور آكي‌هيتو آدمي عجيب با سليقه‌ي خاص خودش است. برخلاف بقيه‌ي امپراتورها كه كارشان كشورگشايي يا توجه به دغدغه‌هاي سياسي بود

او همه‌چيز را عملا به نخست‌وزير تحويل داده و خودش مشغول‌ كارهاي سرگرم‌كننده و ماجراجويانه شده است، البته چون به عنوان «يك مقام محبوب» به شكل عجيبي مورد توجه مردم كشورش است و حركات او را زير نظر دارند، سعي مي‌كند كارهاي جالب و ماجراجويانه‌اش كمي سمت و سوي فرهنگ‌سازي هم داشته باشد.

«هيروهيتو» برادر بزرگ‌تر امپراتور يكي از خاص‌ترين و مهم‌ترين كلكسيون‌ها در حوزه‌ي جانوران آبزي در تمام جهان را در اختيار دارد. او در اين‌باره كلي كتاب و مقاله نوشته است.

خود امپراتور هم يك كلكسيون جالب از ماهي‌هاي ژلاتيني دارد و وقت‌هاي آزادش را به مطالعه درباره‌ي همين «گلدفيش»ها مي‌گذراند. شايد باورش دشوار باشد اما جناب امپراتور بيش از سياست، اهل دنياي ماهي‌هاست و تا به حال، 38مقاله‌ي علمي و مفصل درباره‌ي ماهي‌ها نوشته است.

يكي از هيجان‌انگيزترين اتفاق‌هاي عمر امپراتور احتمالا اين باشد كه يك زيست‌شناس ژاپني گونه‌اي جديد از ماهي‌هاي «گوبي» را به نام او زده است. اسم اين ماهي، به خاطر قدرداني از پيرترين امپراتور ژاپن «اكسير آكي‌هيتو» است.

آقاي امپراتور تنها حكمراني نيست كه عاشق حيوانات است اما تفاوت او با ديگران اين است كه‌ از اين جانوران در محيطي کاملا طبيعي و بكر نگهداري مي‌كند. او بخش‌هايي از قصرش در توكيو را بكر نگه داشته تا حيوانات احساس غريبي نكنند.

منبع:همشهري جوان

کد خبر 392263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha