همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور روسیه با سفر غیرمنتظره به سوریه وارد پایگاه هوایی حمامیم شد و با بشار اسد دیدار کرد. او ضمن اشاره به کاهش نیروهای روس تأکید کرد که روسیه دو پایگاه دریایی و هوایی خود را در سوریه برای همیشه حفظ خواهد کرد.

دیدار پوتین با بشار اسد در سوریه |  دستور خروج نیروهای روسی از سوریه صادر شد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اینترفاکس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پس از آنکه وارد سوریه شد در پایگاه حمیمیم در لاذقیه با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرد.

پایگاه حمیمیم محل استقرار نیروهای روسیه در سوریه است. در استقبال از رئیس‌جمهوری روسیه در پایگاه حمیمیم بشار اسد، سرگئی شویگو، وزیر دفاع و سرگئی سورووکین، فرمانده نیروهای روسیه در سوریه حضور داشتند.

پوتین پس از گفت‌وگو با همتای سوری خود، دستور خروج نیروهای روسیه از سوریه را رسما صادر کرد.

او در جمع نیروهای روسی در پایگاه حمیمیم گفت: به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دستور داده‌ام تا مقدمات خروج بخش عمده نیروهای ما در سوریه را فراهم کند و این نیروها را به پایگاه‌های اصلی‌شان بازگرداند.

وی افزود: برای بیش از دو سال نیروهای مسلح روسیه به همراه نیروهای ارتش سوریه با گروه‌های تروریست بین‌المللی جنگیدند. من در یک بررسی به این نتیجه رسیدم و تصمیم گرفتم اکثر نیروهای ارتش روسیه که هم اکنون در سوریه مستقر هستند به کشور بازگردند. اگر تروریست‌ها بخواهند صلح در سوریه را بشکنند، روسیه آماده وارد کردن ضربه دیگری به آنهاست.

پوتین در دیدار با نظامیان کشورش در سوریه گفت: نیروهای روسیه و سوریه یکی از قوی‌ترین گروه‌های تروریستی جهان را ظرف تنها دو سال نابود کردند.

او همچنین تاکید کرد: اگر تروریست‌ها بار دیگر در سوریه سر برآورند با ضربات کوبنده روسیه مواجه‌ خواهند شد.

پوتین تاکید کرد، شرایط برای حل سیاسی بحران سوریه تحت نظارت سازمان ملل فراهم شده است. سوریه به عنوان کشوری با حاکمیت مستقل باقی خواهد ماند و آوارگان به منازل‌شان بازمی‌گردند.

وی افزود: طبق توافقنامه‌های بین‌المللی مرکز حمیمیم برای تحقق آشتی بین سوری‌ها به کار خود ادامه می‌دهد و دو پایگاه ما در طرطوس و حمیمیم تاسیس شده و به طور دائمی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. نیروهای ما در پایگاه دریایی طرطوس و پایگاه هوایی حمیمیم حضور خواهند داشت.

پوتین به نظامیان روس موفقیت در ماموریت جنگ علیه تروریسم را تبریک گفت و از حسن عملکرد آنها تشکر کرد.

وی در صحبت‌هایش با اسد نیز این عبارت را استفاده کرد: به قولم درباره سفر به سوریه عمل کردم و به اینجا آمدم!

پوتین پیروزی علیه داعش را ستود و گفت: این پیروزی نتیجه تلاش مشترک عملی روسیه و سوریه است.

رئیس‌جمهوری روسیه افزود: به رغم ادامه خطر تروریسم و داعش که یکی از خطرهای تروریستی است شکستی که ما به آن وارد کردیم برای سوریه، روسیه و جهان بسیار بااهمیت است.

پوتین بر لزوم بازگشت زندگی عادی به سوریه و برگزاری کنفرانس سوری از طریق حل و فصلی کامل تاکید کرد.

وی ادامه داد: امیدواریم ما، ایران و ترکیه که در نابودی تروریسم همقدم هستیم صلح را به سوریه بازگردانده و روند سیاسی را آغاز کنیم.
اسد خطاب به پوتین: خون مشترک سوریه و روسیه قوی‌تر از تروریسم و مزدورانش است

بشار اسد نیز از همتای روسش در این دیدار به دلیل مشارکت فعال روسیه در مبارزه با تروریسم تشکر کرد.

وی تاکید کرد: آنچه نظامیان روس انجام دادند را ملت سوریه هرگز فراموش نخواهد کرد. خون شهدای ما با خون شهدای آنها در مقابله با تروریسم آمیخته شده است.

اسد تصریح کرد: خون مشترک روسیه و سوریه که خاک کشور را سیراب کرد قوی‌تر از تروریسم و مزدورانش است و یاد و خاطره شهدای دو ارتش قهرمان و فداکاری‌هایشان چراغ راه نسل‌های آینده خواهد بود.

ریاست جمهوری سوریه نیز اعلام کرد، دو رئیس‌جمهوری سوریه و روسیه در حضور وزیر دفاع روسیه و رئیس ستاد ارتش سوریه شاهد رژه نظامی بودند.

کد خبر 392199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha