همشهری آنلاین: نماینده شادگان در مجلس گفت: از حدود ۴۳۰ هزار هکتار مساحت تالاب شادگان، اکنون تنها ۱۰ هزار هکتار به حیات خود ادامه می‌دهد.

تالاب شادگان

به گزارش ايسنا، حجت الاسلام مجید ناصری‌نژاد اظهار کرد: تالاب شادگان مساحتی حدود 430 هزار هکتار دارد که در حال حاضر تنها 10 هزار هکتار از آن باقی مانده و به حیات خود ادامه می‌دهد. متاسفانه اکنون هیچ آب شیرینی در تالاب شادگان وجود ندارد و همین مسأله موجب نابودی حیات گونه‌های گیاهی و جانوری این بخش از تالاب شده است.

وی ادامه داد: وضعیت این تالاب به گونه‌ای پیش رفته که گاومیش‌هایی که قبلا از آب تالاب می‌نوشیدند، دیگر از مصرف آب تالاب خودداری می‌کنند و مردم ناچار به خریداری آب شیرین برای مصرف گاومیش‌های خود می‌شوند.

نماینده شادگان در خانه ملت افزود: حتی گونه گیاهی "بردی" که در بخش شیرین تالاب شادگان وجود داشت، دیگر نمی‌روید. محصول گیاه بردی جزو محصولات صادراتی تالاب شادگان در سطح بین‌المللی بود اما متأسفانه دیگر بردی در این تالاب نمی‌روید.

وی گفت: بخش شیرین تالاب شادگان به علت قطع حق‌آبه تالاب و روان شدن پساب‌های نیشکر و زهاب‌های بالادستی تقریبا از بین رفته است.

ناصری‌نژاد با بیان این که تنها آب موجود در تالاب فقط پساب نیشکر و دیگر زهاب‌ها است، تصریح کرد: زهاب‌های نیشکر موجب شده است که گونه آبزی و مهاجم تیلاپیا که فاقد ارزش غذایی است، روز به روز تالاب شادگان را بیشتر به تسخیر خود در بیاورد و حیات آبزیان بومی تالاب را به خطر بیاندازد.

وی با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر آبگیری تالاب شادگان عنوان کرد: در حال حاضر فقط و فقط زهاب‌ها و پساب‌های نیشکر به سمت تالاب روان است در حالی که این روند بسیار غلط و نادرست است و از سوی دیگر متولیان می‌گویند که تالاب شادگان را آبگیری کرده‌اند.

نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از سال 90، احداث یک کانال برای انتقال آب با دبی پنج مترمکعب از رودخانه کارون به تالاب شادگان کلید خورد که در حال حاضر و با وجود مانورهای بسیار فراوان سازمان حفاظت محیط زیست بر اهمیت و بزرگی این کار، احداث این کانال به علت عدم پرداخت اعتبارات متوقف شده است و تکمیل نشده باقی مانده است. حتی بخش‌هایی از کانال که احداث شده بود، در حال تخریب است.

ناصری‌نژاد ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر به علت خشکی رودخانه جراحی،‌ آبی از ناحیه این رودخانه هم وارد تالاب شادگان نمی‌شود. در حالی که جراحی از منابع اصلی تغذیه‌کننده تالاب بود. در حال حاضر تنها راه احیای تالاب شادگان، توزیع عادلانه آب و تحقق حق‌آبه تالاب است که متأسفانه هیچ وقت حق‌آبه تالاب مشخص نشده است.

کد خبر 391325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha