همشهری آنلاین: کریستوفر نولان تاکید کرد آخرین تجربه کارگردانی‌اش با موضوع رویدادی در جنگ جهانی دوم هیچ ارتباطی به ماجراهای امروز از جمله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ندارد.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از اسكرين‌ديلي، فيلمساز 47 ساله انگليسي كه امسال با «دانكرك» يكي از جدي‌ترين رقيبان فصل جوايز سينمايي به ويژه اسكار است، به گزارش‌ها و بحث‌هاي اخير درباره ارتباط فيلم تحسين‌شده او با ماجراي برگزيت واكنش نشان داد. برخي معتقدند همزمان شدن اكران «دانكرك» با راي مردم بريتانيا به خروج از اتحاديه اروپا تصادفي نيست و رابطه‌اي معنادار ميان اين دو وجود دارد.

نولان در گفت‌وگوي اخير خود با اسكرين با نفي ارتباط «دانكرك» با رويدادهاي سياسي معاصر گفت: «فيلم من داستاني شگفت‌انگيز دارد و معمولا مي‌توان از آن به عنوان آزمون روروشاخ استفاده كرد؛ افراد مختلف تفسيرهاي متفاوت از آن دارند. روايت رويدادهاي سال 1940 با عينك امروز بي‌احترامي به كساني است كه در تمام اين سال‌ها در دنياي واقعي زيسته‌اند. برگزيت وقتي اتفاق افتاد كه ما در حال فيلمبرداري بوديم و ما هم به اندازه ديگران از ديدن نتيجه راي مردم غافلگير شديم.»

خالق «دانكرك» كه دهمين تجربه كارگرداني خود را به سنت هميشه با موفقيت پشت سر گذاشته، افزود: «به عنوان يك فيلمساز، نمي‌توانيد دنيايي را كنترل كنيد كه ميزبان فيلم شماست. داستان فيلم من درباره اجتماع و مردمي است كه در مواجهه با شر كنار هم جمع مي‌شوند. از اين رو، معتقدم استفاده ابزاري گروه‌هاي سياسي مختلف از آن به معني ناديده گرفتن جنبه‌هاي متفاوت فيلم و داستان تاريخي آن است.»

يكي ديگر از بحث‌هايي كه درباره «دانكرك» درگرفته، انتقاد منتقدان فرانسوي به مضمون آن و ناديده گرفتن نقش ارتش و نيروهاي فرانسه در ماجراي تخليه سربازان از دانكرك است. نولان به اين انتقاد هم چنين پاسخ داده است: «ماندن نيروهاي بريتانيايي در كنار فرانسوي‌ها نشاني از اهميت ايده مركزي وينستن چرچيل در لزوم اتحاد اروپا عليه نازي‌ها بود. نمي‌توان از كنار اين مسائل ساده گذشت و همه چيز را به نفع خود تفسير كرد.»

«دانكرك» درامي 100 ميليون دلاري درباره يك رويداد واقعي در جنگ جهاني دوم است كه تا امروز بيش از 500 ميليون دلار در دنيا فروخته و يكي از جدي‌ترين بخت‌هاي درخشيدن در بخش‌هاي بهترين فيلم و بهترين كارگردان نودمين دوره مراسم اهداي جوايز اسكار است. كنث برانا، كيليان مورفي، مارك رايلنس و تام هاردي در اين فيلم 106 دقيقه‌اي بازي كرده‌اند و هانس زيمر سازنده موسيقي متن آن بوده است.

کد خبر 391186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha