احمد میرخدائی: زلزله‌ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر ۱۰ آذر ماه در ساعت ۶:۰۲ صبح، منطقه هجدک از توابع بخش کوهساران شهرستان راور در استان کرمان را لرزاند.

زلزله

به گزارش همشهري، اين زلزله كه در شهرهاي زرند، سيرجان و كرمان نيز احساس شد، خوشبختانه تلفات جاني در پي نداشته و آمار مصدومان آن نيز 51نفر ذكر شده كه اغلب آنها در حال فرار صدمه ديده‌اند. طبق گفته مقامات محلي، بازساري خانه‌ها پس از زلزله سال 83 زرند، موجب شد كه سازه‌ها دربرابر اين زلزله مقاومت خود را حفظ كنند.

پس از وقوع اين زلزله، معادن اشكيلي اسدآباد، باب‌نيزو و هجدك و تمامي معادن زغال‌سنگ بخش كوهساران راور تا اطلاع ثانوي تعطيل شدند. از سوي ديگر با وقوع 9پس‌لرزه بالاي 4ريشتر در اين منطقه، جو هيجاني وقوع زمين‌لرزه منجر به تشكيل صف‌هاي طولاني مقابل جايگاه‌هاي عرضه سوخت شد .

  • مقاوم‌سازي‌ها جواب داد

معاون بازسازي و مسكن روستايي بنياد مسكن انقلاب اسلامي مي‌گويد: اين زلزله دقيقا در منطقه‌اي رخ داده كه پس از زلزله اسفندماه 83 زرند، به‌صورت كامل توسط بنياد مسكن نوسازي شده و در برابر زلزله مقاوم بوده است. عزيزالله مهديان در گفت‌وگو با همشهري مي‌افزايد: خانه‌هاي اين منطقه نوساز و مقاوم بوده و عملا خسارتي از زلزله نديده‌اند اما خانه‌هاي قديمي ساخته‌شده از سنگ و گل كه به‌عنوان انباري و باربند استفاده مي‌شده در اين حادثه تخريب و موجب تلف شدن احشام شده است.

به گفته مهديان، از ساعاتي پس از زلزله، كارشناسان بنياد مسكن بازرسي خانه به خانه در مناطق زلزله‌زده كرمان را آغاز كرده‌اند اما تاكنون موردي از خسارت به واحدهاي نوساز گزارش نشده است. معاون بازسازي و مسكن روستايي بنياد مسكن مي‌گويد: خانه‌هاي قديمي منطقه هجدك بايد پس از نوسازي خانه‌هاي اين منطقه تخريب مي‌شد اما به‌دليل اينكه اهالي از آنها به‌عنوان انبار استفاده مي‌كردند در اين مورد سختگيري نشد و حالا اگر اهالي اين مناطق نيازمند انبار يا باربند هستند بايد ساختمان جديد بسازند و كمك‌هاي احتمالي نيز بايد از سوي وزارت جهادكشاورزي تأمين شود.

  • مردم راه را بر تكرار حادثه بستند

عليرضا گلستاني، عضو هيأت مديره سازمان نظام‌مهندسي كرمان نيز نوسازي‌هاي كارشناسي واحدهاي مسكوني را عامل اصلي جلوگيري از خسارت‌هاي جاني زلزله ديروز كرمان عنوان مي‌كند. گلستاني در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: پس از زلزله زرند كرمان، مردم با استفاده از تسهيلات بنياد مسكن خانه‌هاي مقاوم ساختند و راه را بر تكرار حادثه بستند؛ مسئله‌اي كه اكنون باعث شده اتفاقات تلخ سال83 تكرار نشود.

البته او تصريح مي‌كند: زلزله ديروز كرمان نسبت به زلزله سال83 زرند و زلزله اخير كرمانشاه ضعيف‌تر بود اما اگر اين زلزله باقدرت 2زلزله ديگر برابر بود نيز خسارت كمتري وارد مي‌كرد چراكه تجربه تلخ زلزله زرند باعث شد ساخت‌وسازها طبق اصول كارشناسي انجام شود.

به گفته گلستاني، ساخت‌وساز در استان كرمان به‌دليل زلزله‌خيز بودن اين استان با كل كشور متفاوت است به‌گونه‌اي كه استفاده از نگهدارنده ديوار، در كل ساخت‌وسازهاي كرمان رعايت مي‌شود؛ درحالي‌كه در اغلب ساخت‌وسازها، حتي در تهران اين مسئله مغفول مانده و عامل اصلي فروريختن ديوار مسكن مهر در زلزله كرمانشاه نيز عدم‌استفاده از همين نگهدارنده‌ها گزارش شده است.

او تصريح مي‌كند: رعايت اصول مهندسي در بازسازي‌هاي بنياد مسكن سبب شد ديوارها بتوانند به‌صورت كامل پايدار و ايمن بمانند و حداكثر ترك‌هاي كوچك بردارند.

  • كابوس سقوط بلوك تاوركرين

در يكي از ويدئو‌هايي كه از لحظه وقوع زلزله در كرمان منتشر شده، بلوك سيماني جرثقيل يك ساختمان نيمه‌ساز سقوط كرده و با صداي مهيبي با زمين برخورد مي‌كند؛ حادثه‌اي كه بار ديگر ايمن بودن تاوركرين‌هاي موجود در سطح شهر را زير سؤال مي‌برد. عليرضا گلستاني، عضو هيأت مديره سازمان نظام‌مهندسي كرمان مي‌گويد:

از يك سو با وجود اينكه تجهيزات و تاسيسات جانبي پروژه‌هاي ساختماني بايد به‌صورت دوره‌اي بازديد شوند، هيچ مرجعي براي نظارت بر اين بازديدها تعيين نشده است و از سوي ديگر مرجعي نيز براي تأييد كيفيت اين جرثقيل‌ها وجود ندارد. گلستاني مي‌افزايد: ساختماني كه در ويدئوي ضبط‌شده، بلوك تاور كرين آن سقوط مي‌كند،

يك پروژه تجاري در مركز شهر كرمان است كه متعلق به شركت اقماري يكي از بانك‌ها بوده و از 3سال پيش به‌صورت نيمه‌كاره رها شده است. به گفته او، در يك سال اخير دماي هواي كرمان از منفي 17درجه تا مثبت 42درجه ثبت شده و انبساط و انقباض تجهيزات در اين اختلاف دماي حدود 60درجه‌اي زمينه‌ساز وقوع اين حادثه شده است. البته به گفته گلستاني، اين بلوك سيماني در محوطه كارگاهي سقوط كرده و خسارتي دربر نداشته است.

کد خبر 391114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha