گروه اقتصادی: موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی کشورمان سبب شده است تا ایران سرزمینی 4 فصل نامیده شود.

وجود این موهبت الهی زمینه بسیار مساعدی برای تولید انواع محصولات کشاورزی و بی‌نیازی از وابستگی به سایر کشورها  و واردات این محصولات است.

این شرایط موجب شده که در نقاط کشور امکان کشت بسیاری از محصولات در فصول مختلف سال وجود داشته باشد و در حالی که در منطقه‌ای با آغاز فصل سرما و یخبندان امکان تولید محصولاتی مانند سبزی و صیفی وجود ندارد با شرایط آب و هوای مناسب برخی دیگر از نقاط کشور امکان تولید و عرضه این محصولات وجود دارد.

با این روند متاسفانه هنوز دست‌اندرکاران و سیاستگذاران بخش کشاورزی قادر نبوده‌اند تا با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها زمینه خودکفایی در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی را فراهم کنند.

این در حالی است که با نوسان قیمت محصولات کشاورزی همواره کاهش تعرفه  واردات این کالا به عنوان راهکاری برای جلوگیری از نابسامانی بازار قلمداد شود.

از سوی دیگر نظام ناکار‌آمد تعرفه‌ای موجب شده تا در شرایطی که تولید و عرضه بسیاری از محصولات کشاورزی برای تامین نیاز داخل جوابگو بوده یا در نقطه سر به سر قرار دارد با در نظر گرفتن تعرفه پایین واردات، صدماتی به تولید داخل این محصولات وارد شود.

این موضوع سبب شده تا بسیاری از تولید‌کنندگان بخش خصوصی از سیاست‌های ناکار‌آمد برای بازار محصولات کشاورزی گلایه کنند. نایب رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان این‌که دولت در فصول معینی از سال به بازرگانان اجازه واردات سیب و نارنگی با تعرفه 4 درصد را می‌دهد، می گوید: این در حالی است که در کشور مازاد تولید سیب و نارنگی داریم.

احمد رضا روحانی، می‌افزاید: این سیاست غلط سال‌هاست که انجام می شود، اگر دولت هدف کنترل بازار را دارد باید به تولید‌‌کننده یارانه دهد تا قیمت کالا پایین تر بیاید.

دستور کار نظارت بر بازار محصولات

از سوی دیگر، نماینده مردم بهار و کبو‌در‌آهنگ در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر مشکلات بازار محصولات کشاورزی از تلاش برای اعمال مدیریت و نظارت کارآمد بر بازار محصولات کشاورزی خبر می‌دهد و می‌گوید: این موضوع در دستور کار کمیسیون‌های مجلس است تا با مشارکت دولت اجرایی شود و این کار با هدف حمایت از تولید و صادرات محصولات مختلف این بخش صورت می‌گیرد.

رضا طلایی‌نیک با تاکید بر ضرورت اتخاذ تدابیر کار‌آمدتر در صادرات کالاهای غیر نفتی به ویژه در بخش کشاورزی می‌گوید:  نوسان شدید در تعرفه‌های صادراتی و وارداتی محصولات بخش کشاورزی از دغدغه‌های مهم تولیدکنندگان و عامل تغییرات در بازار است.

مثلاً واردات بی‌رویه سیر ،به امنیت تولید و رونق اقتصادی این محصول آسیب زده و اعمال غیرمنطقی روش ترانزیت کالا، موجب مختل شدن بازار سیر در داخل کشور شده است.

نباید کاری کرد که سرنوشت محصول سیر به همان سرنوشت چغندر قند به دلیل واردات بی‌رویه دچار شود.

کد خبر 39110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز