همشهری آنلاین: هفتمین اجلاس قلب آسیا با حضور، ۲۵۰ نماینده از ۴۰ کشور و سازمان‌های بین المللی از جمله روسای جمهوری دو کشور آذربایجان، افغانستان و وزیر امور خارجه ایران در باکو آغاز شد.

 اجلاس قلب آسیا با حضور مقامات ۴۰ کشور وسازمان بین المللی درباکو آغاز شد

به گزارش ایرنا، اجلاس قلب آسیا با حضور روسای جمهوری آذربایجان و افغانستان و وزیران خارجه کشورهای ایران ، پاکستان ، هند و ترکیه و افغانستان و همچنینن معاونان وزیران خارجه قرقیزستان ، قزاقستان ، تاجیکستان ، ترکمنستان و نماینده ویژه چین و رسیه در امور افغانستان و مقامات ارشد عربستان ، امارت متحده عربی و نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور آسیا مرکزی در باکو برگزار می شود.

همچنین در این اجلاس نماینده ویژه نخست وزیر انگلیس در امور افغانستان ، نماینده وزارت خارجه امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی وهیات بلند پایه وزارت خارجه ژاپن ، اسپانیا ، نروژ ، ایتالیا ، کانادا ، فرانسه ، فنلاند ، لهستان ، مصر و سوئد حضور دارند.

این اجلاس که با سخنرانی الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان آغاز شده است با سخنان اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان ادامه خواهد یافت.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که صبح امروز وارد باکو شده است از دیگر سخنرانان این اجلاس است.

ظریف همزمان با برگزاری این اجلاس با الهام علی اف و اشرف غنی رئیس جمهوری آذربایجان وو همچنین همتایان آذری و پاکستانی خود دیدار خواهد کرد.

اجلاس قلب آسیا به یک روند تبدیل شده و تاکنون شش دوره آن به میزبانی کشورهای ترکیه ،افغانستان ، قرقیزستان ، چین ، پاکستان و هند برگزار شده است .

هر چند برگزاری منظم کنفرانس قلب آسیا بیانگر توجه محافل منطقه ای و بین المللی به اوضاع و تحولات افغانستان است و دورهم جمع کردن کشورهای که منافع، دیدگاه ها و سیاست های متضاد دارند،کنار همدیگر، برای افغانستان و منطقه یک دستاورد به حساب می رود و این رایزنی ها به عنوان یک پروسه، در میان مدت و طولانی مدت نتایج مثبتی درپی خواهد داشت.اما دستاوردهای این اجلاس ها که تاکنون شش دوره آن برگزار شده ، با انتظارات، نیازمندیها، بسترها و ظرفیت های بوجود آمده تناسب منطقی نداشته است.

با این حال هم، شکل گیری این روند در نفس خود یک ابتکار عالی به حساب می رود و یک ظرفیت کلان و فرصت کم پیشینه برای منطقه فراهم کرده است ، اما تجربه اجلاس های قبلی نشان می دهد که کشورهای شرکت کننده بیشتر تمایل دارند به شکل انفرادی به افغانستان کمک کنند.

علاوه بر این از چالشهای جدی نیز فرا روی به ثمر رسیدن این تلاش ها وجود دارد؛ پایین بودن میزان اعتماد میان کشورهای عضو،پایین بودن بسترهای ارتباطی،فعالیت گسترده گروه های تروریستی در خاک برخی از این کشورها و تغذیه شدن این گروه از بسترهای دولتی در منطقه و... بخشی از این چالشها به حساب می رود.

کد خبر 391068

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha