پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: بر اساس آمارها هم اکنون در دنیا از هر چهار گوشی هوشمند، اپلیکیشن‌های سلامت، تناسب اندام و تغذیه بر روی یک چهارم گوشی‌های هوشمند نصب شده‌اند و این آمار در حال افزایش است.

موبایل

برندهاي بزرگ دنيا در حال توليد خودرو، لباس، ماشين‌آلات صنعتي و هرچيز ملموس و قابل دركي هستند، گوشه‌اي از يك خيابان معمولي شركتي كوچك در حال ارائه توصيه‌هاي بهداشتي و سلامتي به كاربران خود است.

توصيه‌هايي براي مخاطبان ميليوني در سراسر جهان و تنها از طريق يك اپليكيشن و يك گوشي هوشمند.

سوال مخاطب اين است: من سردرد دارم. و نرم‌افزار با بررسي وضعيت سلامتي، پرونده پزشكي و در عين حال عادات و سبك زندگي تلاش مي‌كند تا ريشه مشكل او را بيابد و توصيه‌هاي لازم را به او بكند يا او را به يك پزشك متخصص در همان نزديكي ارجاع دهد.

حالا ديگر دنياي داده‌ها و گوشي‌هاي هوشمند در حال غلبه بر دنياي صنعتي پيشين است و هر چيز هوشمندي را مي‌توانيد در اطراف خود به زودي شاهد باشيد

مسواك هوشمند براي بررسي وضعيت بهداشت دهان، چنگال هوشمند براي بررسي سبك غذايي شما، ترازوي هوشمند، جعبه قرص هوشمند، مچ‌بند هوشمند و خلاصه دنيا دنياي هوشمندهاست.

اپليكيشن‌ها در كنار گجت‌ها در حال تغيير دنيا هستند. هر چند در ميان 165 هزار اپليكيشن مربوط به سلامت و بهداشت بخشي از آنها مورد استقبال يا استفاده قرار نگرفته‌اند اما چندين نرم‌افزار كاربردي وجود دارد كه به شكل روزمره مورد استفاده كاربران قرار مي‌گيرند.

حوزه‌اي كوچك در مقايسه با سرگرمي، شبكه‌هاي اجتماعي، بازي و ... اما به شدت در حال گسترش و توسعه. تركيب اپليكيشن‌ها با گجت‌هاي پوشيدني به سرعت در حال پيشرفت و ارائه خدمات مفيد به استفاده‌كنندگان از آنهاست.

حوزه‌اي كه با وجود كوچك بودن بسيار حياتي و در عين حال پر هزينه خواهد بود.

به عنوان مثال شركت مطالعاتي BCC Research كه بازارهاي فناوري را بررسي مي‌كند اعلام كرده درآمد شركت‌هايي كه در حوزه سلامت مادران فعاليت مي‌كنند در سال 2018 به 5/21 ميليارد دلار خواهد رسيد كه سهم مناسبي از آن در حوزه تكنولوژي، فناوري و سلامت ديجيتال هزينه خواهد شد.

تا کنون، اکثر برنامه‌های بهداشتی گوشی‌های هوشمند کاملا به رده "سلامتی" اختصاص داشتند.

این برنامه‌ها همراه با سنسورهای قابل حمل مانند مچ بند Fitbit، به افراد کمک می‌کند تا به مدیریت، نظارت بر ورزش، رژیم غذایی و استرس خود دست یابند.

انواع دیگر برنامه‌ها، از قبیل WebMD و iTriage، اطلاعات پزشكی را كه قبلا در اینترنت پیدا كرده‌اند، بسته بندی می‌كنند و اطلاعاتی در مورد علائم و درمان به كاربران خود ارائه می دهند. بعضی از آنها، مانند ZocDoc، به کاربران امکان مشاوره با دکتر را فراهم می‌کنند.

اپليكيشن‌هاي سلامتي و پزشكي به شدت در حال تكامل هستند به گونه‌اي كه نسخه‌هاي جديد آن امكان ارتباط مستقيم بين پزشك و بيمار را فراهم كرده‌اند و همه‌ي محدوديت‌هاي مكان و زمان را شكسته‌اند تا اين اميدواري براي بشر ايجاد شود كه در آينده اي نزديك هيچ انساني در مضيقه عدم دسترسي به پزشك و خدمات پزشكي قرار نداشته باشد.

اين خدمات تنها محدود به موارد پزشكي نيستند، مشاوره دارويي، ارائه برنامه سلامت و ورزش هم در اين دسته قرار دارند. از اواخر سال 2014 يك شركت آمريكايي برنامه‌اي به نام MDLive ارائه كرد كه دسترسي 24 ساعته به پزشك را فراهم مي‌كرد.

دسترسي‌اي كه به زودي مشاوران هوش مصنوعي سلامت را جايگزين پزشكان خواهد كرد كه به كاربران اين امكان را مي‌دهد كه از طريق برنامه‌هاي پيام‌رسان با مشاور سلامت خود چت كنند.

  • مراقبت موبايلی

دومين كاركرد گوشي‌هاي هوشمند و اپليكيشن‌هاي سلامت؛ برنامه‌هاي نظارتي و مراقبتي براي بررسي مداوم وضعيت سلامتي افراد است.

بررسي روند علايم حياتي كاربر و سبك زندگي شامل تغذيه و ورزش مي‌تواند دائما بررسي شود و هشدارهايي به افراد در زمينه شرايط بحراني ارائه شود.

تکنولوژی، این روزها گجت‌های هوشمند را تنها به منظور ابزارهای ارتباط جمعی تولید نمی‌كند.

پیشرفت تکنولوژی تاثیر ویژه‌ای بر کنترل سلامتی داشته است. در گروه‌های متنوعی مثل مراقبت کودکان، مکمل درمان و سلامت محیط کالاهای متفاوتی مثل فشارسنج، تب سنج، تست قند خون، ماساژور و ... توليد شده‌اند كه مثل چند دهه پيش تنها در انحصار و اختيار پزشكان نبوده و به عنوان كالايي خانگي با مصرف روزمره قابل خريداري هستند.

اپل طبق يك فناوري نوآورانه قصد دارد محصول ایرپاد خود را به حسگرهای بیومتریک مجهز کند. به این ترتیب دستگاه ايرپاد هوشمندتر از قبل خواهد شد. هدفون بی‌سیم اپل قابلیت‌های متعددی دارد؛ ایرپاد با سیری همخوانی دارد، به میکروفون تبدیل می‌شود و اکنون با ثبت حق امتیاز جدید هوشمندتر نیز خواهد شد.

البته هدفون‌های بی‌سیم دیگر با استفاده از اسکنرهای بیومتریک مواردی مانند ضربان قلب را رصد می‌کنند. اما طبق حق امتیاز جدید اپل تصمیم دارد علاوه بر اسکنر بیومتریک، حسگرهای EKG و حسگرهار امپدانس قلب و عروق (دستگاهی که رسانایی امواج الکتریکی را می‌سنجد) را نیز به دستگاه اضافه کند.

بسیاری از شرکت‌های بزرگ نيز در همين راستا هدفون‌های هوشمندی به بازار عرضه کرده‌اند. به عنوان مثال سامسونگ Gear IconX و جبرا هدفون الیت اسپرت را به بازار عرضه کرده‌اند.

Cerora، یک هدست با یک برنامه گوشی هوشمند مرتبط ارائه كرده که بر سلامت مغز نظارت می‌کند. این هدست موج‌های مغز را اندازه‌گیری كرده و حرکات چشم را دنبال می کند.

این برنامه از سنسورهای داخلی گوشی هوشمند برای تست تعادل و زمان واکنش بیماران استفاده می‌کند. این هدست می‌تواند به تشخیص مشكلات و بیماری‌های عصبی كمك كند.

  • كاهش هزينه‌ها

تعداد کمی از بیماران؛ اغلب بیمارانی که به طور مداوم در معرض خطر هستند، در سیستم مراقبت‌های بهداشتی بسیار پر هزینه هستند.

پايش سلامت از طريق نرم‌افزارها و گوشي‌هاي هوشمند یک روش مداوم و بلند مدت برای نظارت بر آنها به شمار مي‌رود. اپليكيشن‌ها و گوشي‌هاي هوشمند در كنار گجت‌ها يك مجموعه كامل برای مديريت شرایط بیماران قلبی عروقی، صرع، آسم و دیابت است.

بیماران مبتلا به دیابت دائما بايد در مورد داروهاي مصرفي، غذا و فعالیت بدني هوشيار باشند. شركت آي بي ام يك دستيار پزشك به نام واتسون طراحي كرده كه مي‌تواند دائما اين افراد را تحت نظارت داشته باشد.

يك سيستم مبتني به هوش مصنوعي بر اساس داده‌هاي دريافتي زمان بالا رفتن قندخون بيمار را پيش‌بيني و اعلام مي‌كند.

مدترونيك سيستمي است كه بر اساس اطلاعات رژيم غذايي كاربر و داده‌هاي سلامتي او در مواقع لازم مي‌تواند پمپ‌هاي انسولين را براي بيمار فعال كند و جان او را نجات دهد.

ديابت يكي از زمينه‌هايي است كه كارهاي زيادي براي مراقبت و پايش سلامت بيماران در آن انجام شده است

به عنوان مثال برنامه ديابت پلاس به بيماران ديابتي كمك مي‌كند كه هزينه‌هاي بيماري را كاهش دهدند يا شركت نوارتيس سوييس به عنوان يك غول دارويي در حال آزمايش لنزهاي تماسي با گوگل است كه بتواند به بيماران ديابتي در تشخيص و اعلام لحظه‌هاي بحراني كمك كند.

منبع:همشهري تندرستي

کد خبر 390930

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha