چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: یک مسئول سعودی اعلام کرد، سه‌شنبه ۷ آذر، شاهزاده متعب بن عبدالله بعد از توافق با مقام‌های عربستان مبنی بر پرداخت بیش از یک میلیارد دلار از دارایی‌هایش، آزاد شد.

 شاهزاده متعب بن عبدالله، پس از بیش از سه هفته بازداشت در ریاض، آزاد شد.

او همچون شاهزادگان و شخصیت‌های برجسته دیگر در چارچوب اقدام‌هاي محمد بن سلمان، وزیر دفاع و ولیعهد عربستان برای آنچه "مبارزه با فساد" خوانده می‌شود، بازداشت شده بود.

منابع مطلع می‌گویند، مقام‌هاي عربستان با برخی بازداشت‌شدگان توافق‌هايی کرده و از آنها خواسته‌اند در مقابل آزادی مبالغ هنگفتی پول پرداخت کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز،منابع آگاه اعلام کردند، متعب بن عبدالله در ساعت‌هاي اولیه عصر سه‌شنبه 7 آذر آزاد شده، اما هنوز دقیقا حل و فصلی که منجر به آزادسازی شاهزاده متعب شد، مشخص نیست.

به گفته منابع، محمد بن سلمان،‌ پسر عمویش را در ازای پرداخت اموالی که متهم است از بودجه گارد ملی این کشور تصاحب کرده بود، آزاد کرد.

همچنین این منابع اشاره‌ای به شروط آزادی متعب نکردند، این‌که آیا او تحت اقامت اجباری خواهد بود یا نه. اخبار حاکی از آن بودند که متعب در جریان بازداشت تحت شکنجه و فشار روحی و روانی بود.

شاهزاده متعب یکی دیگر از موانع واقعی مقابل به تخت نشستن محمد بن سلمان بود.

محمد بن سلمان پیشتر شاهزاده محمد بن نایف را به شیوه‌ای فاجعه‌آمیز از ولیعهدی کنار گذاشت و او را به کم کاری و بی‌کفایتی در ادامه حضورش در پست وزیر کشور متهم کرد.

مقام‌ها خبر آزادی متعب بن عبدالله را کتمان می‌کنند و احتمالا او در راس کسانی است که آزاد خواهند شد. از جمله آنها می‌توان به نام ولید بن طلال شاهزاده میلیاردر سعودی اشاره کرد. 

در این راستا یک مسئول سعودی اعلام کرد، شاهزاده متعب بن عبدالله در ازاي پرداخت بیش از یک میلیارد دلار از دارایی‌هایش آزاد شد.

این مسئول شرکت‌کننده در کمپین ضد فساد از مبلغ دقيقي که بر سر آن توافق شده پرده برنداشت، اما گفت، تصور می‌کند، شاهزاده متعب در ازای چیزی معادل بیش از یک میلیارد دلار آمریکا آزاد شده و مشخص است این حل و فصل شامل اقرار به فساد در موارد مشخص از طرف متعب است.

به گفته این مسئول، سه تن دیگر هم که متهم فساد بودند با مقام‌ها چنین توافقي کرده‌اند.

او افزود: دادستان کل همچنین حکم آزادی تعدادی از افراد را اعلام کرد.

همچنین کمیته عالی مبارزه با تروریسم در عربستان یکی از متهمان کمپین بزرگ فساد را که شامل تجار، وزرا و شاهزادگان می‌شد در ازای صرف نظر از اموالش به نفع خزانه کشور در چارچوب حل و فصل دولتی با محکومان فساد آزاد کرد.

ارم نیوز گزارش داد، محمد الطبیشی، رئیس سابق تشریفات سلطنتی، هتل ریتز کارلتون ریاض را ترک کرده است. او به همراه ۲۰۰ متهم دیگر در خصوص فساد در بازداشت بود.

atabishi


این سایت افزود: الطبیشی بعد از سازش با دولت مبني بر چشم‌پوشی محکومان فساد از بخشی از ثروت‌شان، آزاد شد.

گفته شده الطبیشی از ۴۵۰ میلیون ریال عربستان (۱۲۰ میلیون دلار) چشم‌پوشی کرده است.

کد خبر 390913

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha