محسن نادی-معاون سازمان مدیریت بحران تهران: هنگامی که صحبت از ایمن‌سازی ساختمان‌ها به میان می‌آید باید توجه کرد که این امر تنها به ایمن‌سازی در برابر حریق اطلاق نمی‌شود.

اگر چه اين امر مهم و ضروري است ليكن كافي نيست زيرا مهم‌ترين مخاطره شهر تهران زلزله است و لازم است كه ساختمان‌هاي موجود و در حال ساخت تهران در برابر زلزله هم تاب‌آوري داشته باشند. طبق بررسي‌هاي مقدماتي موجود در شهر تهران كه با همكاري كميسيون سلامت ايمني و محيط‌زيست شوراي شهر صورت گرفته حدود 7هزار ساختمان ناايمن وجود دارد كه عمدتا مربوط به دو گروه ساختمان‌هاي عمومي و ساختمان‌هاي شخصي هستند. از طرف ديگر در تهران 4هزار مدرسه و ساختمان آموزشي وجود دارد كه حدود 30درصد آنها نيازمند ايمن‌سازي تشخيص داده شده‌اند و با همكاري آموزش و پرورش در حال شناسايي و ايمن‌سازي اين مدارس هستيم.

در خصوص ساختمان‌هاي عمومي و پرتردد ‌اما هم‌اكنون در مديريت شهري با همكاري دستگاه قضايي و آتش‌نشاني تهران بر ايمن‌سازي اين گروه متمركز شده‌ايم و تا به حال بيش از 900 ساختمان، پاساژ، مراكز تجاري، سراهاي تجاري، سينماها و مراكز مشابه شناسايي شده است كه آن تعداد كه به لحاظ ايمني در گروه پرخطر قرار گيرند بلافاصله از طريق مقام قضايي و دادستان محترم تهران دستورات لازم براي رفع خطر در مدت زمان مشخص صادر مي‌شود و چنانچه در اين مدت اقدام مؤثر صورت نپذيرد، دستور پلمب آن مركز صادر خواهد شد. يكي از اقدامات مؤثر در افزايش ايمني در ساختمان‌ها و اماكن‌ عمومي تشكيل گروه مديريت بحران اماكن است كه به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران رسيده و در حال اجراست.

برابر اين مصوبه بايد در تمامي ساختمان‌هايي كه بيش از 25 نفر سكونت دارند و يا بيش از 5 طبقه هستند، گروه مديريت بحران اماكن تشكيل شود. اين گروه كه شامل مدير ساختمان و تني چند از ساكنين است، ضمن بررسي وضعيت ساختمان طبق دستورالعملي كه از سوي سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران صادر شده است تهيه و نگهداري برخي مستندات فني ساختمان مانند نقشه ساخت، نقشه تأسيسات، آمار و اطلاعات ساكنين، راه‌هاي خروج اضطراري، اقدامات اجرايي لازم براي كاهش ريسك و افزايش ايمني ساختمان را انجام مي‌دهد.

تهيه نقشه تخليه ‌امن با همكاري ستاد مديريت بحران ناحيه و آموزش نحوه استفاده از آن از ديگر اقدامات مؤثري است كه بايد در اين‌گونه ساختمان‌ها به‌كار گرفته شود. تجهيز ساختمان‌ها به سيستم‌هاي هشدار و همچنين كپسول‌هاي اطفاي حريق، علائم خروج اضطراري و راه‌پله‌ اضطراري و امثالهم، از ديگر اقداماتي است كه گروه مديريت بحران اماكن با راهنمايي و همكاري ستاد‌هاي مديريت بحران نواحي و مناطق شهرداري تهران انجام مي‌دهند و با اجراي كامل اين اقدامات ميزان آمادگي ساختمان براي مواجهه با حوادث طبيعي و انسان‌ساخت افزايش مي‌يابد .

کد خبر 390879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha