دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۹
۰ نفر

علی ابراهیمی : بررسی خودروهای عرضه شده در دومین نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران در شهر آفتاب، بیانگر این واقعیت است که به جز خودروسازان فرانسوی‌ و معدود برندهای آلمانی، اغلب شرکای جدید خودروسازان از شرق به ایران آمده و با رونمایی و عرضه محصولات جدید خود، وعده داخلی‌سازی‌ این خودروها با شرکای ایرانی را مطرح می‌کنند.

خودرو

نخستين روز نمايشگاه خودروي تهران كه براي بازديد خبرنگاران و معدود مسئولان دولتي اختصاص يافته بود با رونمايي و معرفي محصولات جديد شركاي خارجي و حضور تمام قد محدود شركاي اروپايي به پايان رسيد. نمايشگاه امسال نسبت به سال گذشته از رشد كيفي قابل ملاحظه‌اي در زمينه كيفيت و تنوع خودروهاي سواري،

باري و موتور‌سيكلت‌ برخوردار بود و همانند سال گذشته خبري از عرضه وانت‌هاي از رده خارج و محصولات فرسوده خودروسازان ايراني نبود اما بازهم وزن خودروسازان چيني در اين نمايشگاه، سنگين‌تر از برندهاي معروف خودروسازي جهان بود. پس از شركت‌هاي چيني، كره‌اي‌ها، هندي‌ها و تايواني‌ها محصولات جديد خود را به بازار ايران معرفي كردند. از سوي ديگر اقبال بازديدكنندگان و علاقه‌مندان صنعت خودرو از نمايشگاه امسال به‌مراتب بيش از سال گذشته بود.

  • از چين و هند تا كره و تايلند

گرچه حضور و همكاري خودروسازان چيني در صنايع خودروسازي ايران و جهان تازگي ندارد اما مقايسه نحوه همكاري اين شركاي چشم بادامي با برندهاي معتبر اروپايي و شركاي ايراني بيانگر مقاومت آنها در مقابل ساخت داخل محصولاتشان در ايران است. درحالي‌كه اكنون رد‌پاي خودروسازان چيني در قراردادهاي مشاركت با برندهاي معتبر آلماني، ايتاليايي و... ديده مي‌شود اما طي چند سال گذشته قراردادهاي توليد مشترك اين خودروسازان با همتايان ايراني نتايج مشهودي را براي داخلي‌سازي‌ محصولات چيني در ايران به‌دنبال نداشته است. به‌رغم اين شرايط در دومين نمايشگاه خودروي تهران، حضور شركت‌هاي خودروساز چيني دربخش‌هاي سواري و باري تجاري از ساير كشورها پررنگ‌تر بود.

در اين نمايشگاه خودروسازان چيني از محصولات مختلفي رونمايي كردند كه وعده توليد مشترك آنها با شركاي خارجي پس از عرضه تعداد مشخصي از اين خودروها را مي‌دادند. شايد بتوان قرارداد همكاري گروه خودروسازي بهمن با يكي از زير شاخه‌هاي گريت وال چين براي توليد خودروي هاوال را نوعي عقبگرد در صنعت خودروي كشورمان تلقي كرد چرا كه اين خودروساز كشورمان كه سابقه همكاري با شركت‌هاي معتبر ژاپني مانند مزدا را در كارنامه دارد، طي سال‌هاي گذشته به عرضه خودروهاي چيني برند FAW پرداخته و در اين نمايشگاه نيز به رونمايي از محصولات برند چيني گريت وال پرداخت. علاوه بر حضور خودروسازان چيني مانند چانگان، ‌ام.وي.ام و...

كه سابقه همكاري با شركاي ايراني را دارند، برخي برندها مانند BYD نيز با رونمايي از محصولات خود از انعقاد قراردادهاي توليد مشترك با شركاي ايراني خبر داده وحتي فروش نمايشگاهي اين خودروها در ايران آغاز شد. علاوه بر چيني‌ها، شركت خودروسازي ماهيندراي هند نيز با رونمايي از 3‌خودروي ايكس يو وي ٥٠٠، كي يو وي ١٠٠ و پيكاپ اسكورپيو و عرضه آن در بازار ايران از انعقاد قرارداد داخلي‌سازي‌ اين خودروها و عرضه محصولات توليد مشترك طي 8‌ماه تا يك‌سال آينده در بروجرد خبر داد.

اين در حالي بود كه حضور 2 برند خودروساز كره‌اي كيا و هيوندايي به معرفي و عرضه خودروهاي هيبريدي و برقي هيوندايي توسط نمايندگي اين شركت در ايران محدود شده بود. علاوه بر شركت‌هاي چيني، هندي و كره‌اي، خودروسازان تايواني نيز با برند لوكسژن از انعقاد قراردادهاي همكاري توليد مشترك با شركاي ايراني خبر داده و چند روز قبل از برپايي نمايشگاه، برخي از محصولات خود مانندS3، S3 برقي، U7و M7 را رونمايي و به بازار معرفي كردند؛ خودروهايي كه مقرر شده ابتدا به‌صورت كامل وارد بازار شده و طي مدت زمان مورد توافق با آرمان‌موتوركوير نسبت به داخلي‌سازي آن اقدام كنند.

  • حضور پر رنگ شركاي فرانسوي

از نقاط مثبت نمايشگاه خودروي امسال حضور پررنگ برخي برندهاي اروپايي مانند رنو و پژو- سيتروئن بود به‌نحوي كه اين دو خودروساز فرانسوي نسل جديدي از محصولات خود را در نمايشگاه خودروي امسال رونمايي كرده و از احتمال داخلي‌سازي‌ و عرضه اين خودروها در چارچوب قراردادهاي توليد مشترك خبر دادند.

سيتروئن C 3 ازجمله خودروهايي بود كه مسئولان با رونمايي از آن در نمايشگاه از توليد آن در چارچوب قرارداد توليد مشترك با سايپا تا ارديبهشت‌ماه سال آينده و رسيدن به داخلي سازي 70درصدي خبر دادند. پژو نيز علاوه بر خودروهايي كه پيش از اين در ايران رونمايي شده بود، محصولات لوكس و گران‌قيمت خود مانند پژو اگزالت با قيمت 3ميليون دلار را روانه نمايشگاه كرده بود. همچنين دي اس با شاسي بلند لوكس خود با نام DS7با قيمت احتمالي 330ميليون تومان در بازار ايران به نمايشگاه آمده بود.

از سوي ديگر رنو علاوه بر نمايش خودروي فرمول يك خود در اين نمايشگاه، نسل چهارم خودروي مگان را به مشتريان ايراني معرفي كرد. همچنين نمايش معدود خودروهاي برخي برندهاي آلماني مانند بنز، فولكس واگن و بوگوارد آلمان با ردپايي از مشاركت چيني‌ها در توليد برخي از اين خودروها از ديگر جلوه‌هاي خودرويي اين نمايشگاه بود. بوگوارد محصولات شاسي بلند BX5 و BX7كه در چين مونتاژ مي‌شود را به بازار ايران معرفي كرد.

کد خبر 390735

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha