سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دهمین نشست نقد نغمه به بررسی آلبوم موسیقی «قلندر وار» به آهنگسازی عماد توحیدی و آواز علیرضا افتخاری اختصاص دارد.

به گزارش همشهری آنلاین دراین نشست که در ساعت 17 روز دوشنبه 26 آذر در فرهنگسرای شفق برگزار می شود ، عماد توحیدی به عنوان آهگساز اثر و دکتر محمد رضا آزاده فر به عنوان منتقد به بررسی و نقد این اثر می پردازند.

همچنین مطابق روال نشست های گذشته هنرمندان و اهل موسیقی حاضر دراین نشست هم با طرح پرسش هایی از آهنگساز و منتقد دیدگاههای خود درباره این آلبوم را مطرح می کنند.

ویژگی مهم آلبوم قلندر وار که در ادامه تجربه های  گذشته عماد توحیدی (نی نامه،کولی کوبی، و ذوالجناح) شکل گرفته است ، توجه به استفاده از ظرفیت سازهای کوبه ای مناطق مختلف ایران و همراهی  آن با سازهای کوبه ای دیگر کشور های جهان است.

در این آلبوم که با صدای علیرضا افتخاری عرضه عمومی شده  و استقبال فراوان مخاطبان را به دنبال داشت،هر یک از نوازندگان نزدیک به ده ساز کوبه ای را در استودیو نواخته اند و آهنگساز سعی کرده با استفاده صرف از سازهای کوبه ای و سازبندی خاصی که مد نظرش بوده به ترکیبی ویژه از تلفیق سازهای کوبه ای با خواننده و گروه همسرایان برسد.

افتخاری دراین اثر سعی کرد با بهره گیری از موسیقی مناطقی چون جنوب( شروه خوانی) و صدایی متفاوت و البته حماسی ، ظرفیت تازه ای از خود را بروز و ظهور دهد.

قلندروار از جمله آثاری است که به گفته آهنگساز آن از چند کشور همانند ترکیه و مراکش و چند کشور آمریکایی و اروپایی برای اجرای کنسرت آن تقاضاهایی برای گروه آمده است .

در این اثر شریف غزل نوازنده نام آور هندی هم حضور دارد و نواختن برخی از سازهای کوبه ای منطقه شبه قاره هند را عهده دار است.

همچنین گروه همسرایان نیز به عنوان بخش آوازی کار خواننده را همراهی می کنند.

توحیدی سعی کرده است در این اثر با استفاده از ریتم های موسیقى هاى نواحى ایران، آفریقا، آمریکاى جنوبى، حوزه بالکان و شبه قاره هند و استفاده از خواننده و گروه همسرایان  به عنوان  خط ملودیک اثر به نوعی موسیقی فرامنطقه ای نزدیک شود که در آن هدف اصلی استفاده از ظرفیت های انواع موسیقی مناطق مختلف در جهت بیان و مقصود آهنگساز است.

برنامه نقد نغمه ازسال گذشته و به مدد موسسه نغمه شهر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران آغاز شد و هدف اصلی آن آشنا ساختن شهروندان  واهل موسیقی با تازه ترین اتقاقات موسیقایی است که در قالب کنسرت ، یا آلبوم موسیقی به بازار موسیقی عرضه می شود.

مجموعه نشست های نقد نغمه از آبان ماه سال گذشته آغاز شد.[پرونده نقد نغمه در همشهری آنلاین]

کد خبر 38910

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز