سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۹
۰ نفر

گروه بورس: وقتی دولت اواخر سال گذشته ورود شرکت‌های بزرگ خود به بورس اوراق بهادار را با عرضه سهام شرکت‌های گروه معادن و فلزات آغاز کرد برای جلب اطمینان خریداران وعده داد با واگذاری مالکیت به بخش خصوصی، میزان بهره مالکانه دست کم برای چند سال افزایش نخواهد یافت؛ به عبارت دیگر چتر حمایتی دولت محدود نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ما، پس از نقل و انتقال سهام،  ورق برگشت و شایعه پایبند نبودن دولت به تعهدات و احتمال افزایش 250 درصدی بهره مالکانه قوت گرفت.

این اخبار اگر چه به صورت رسمی تایید نشد اما آنچنان خاطر سهامداران را مشوش کرد که به تزلزل بازار انجامید.

همین پیشینه نه چندان روشن کافی است تا هیات پذیرش بورس برای جلوگیری از تکرار حادثه از پتروشیمی خراسان که به عنوان اولین شرکت تابعه وزارت نفت در انتظار ورود به بازار معاملات است بخواهد به عنوان پیش‌شرط ورود تکلیف خود و شرکت ملی گاز را در مورد قیمت خوراک یکسره کند.

به این ترتیب ظاهرا بعد از این، شرکت‌های دولتی برای ورود به بازار اوراق بهادار باید قبل از عرضه سهام رابطه خود را با دولت در خصوص تداوم حمایت‌ها و قیمت خوراک شفاف کنند.

حسین علی زادمهر رئیس مجامع و امور سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم در گفتگو با همشهری، همین تردیدها و شرط و شروط‌های هیات پذیرش را دلیل به تاخیر افتادن عرضه سهام شرکت‌های پتروشیمی در بورس می‌داند.

به گفته او تعیین تکلیف قیمت خوراک و محصول مجتمع‌های پتروشیمی، عمده‌ترین ایرادی است که سازمان بورس وارد دانسته تا از تکرار مشکلات شرکت‌هایی نظیر چادرملو و فولاد مبارکه پرهیز شود.

زادمهر معتقد است: اگر دولت بخواهد قیمت خوراک مجتمع‌های پتروشیمی را پس از ورود به بورس و واگذاری سهام به بخش خصوصی افزایش دهد باید قیمت محصولات پتروشیمی را  از  سبد حمایتی خارج و قیمت آنها را شناور کند تا تولید در این بخش همچنان سودآور باقی بماند.

رئیس امور مجامع و سهام شرکت ملی پتروشیمی البته در ادامه با توجه به دستور جدید رئیس‌جمهوری و اعلام حمایت دولت، از احتمال بالقوه ثابت باقی  ماندن قیمت خوراک مجتمع‌های پتروشیمی، تولید کننده اوره، همچون شرکت پتروشیمی خراسان خبر می‌دهد و می‌گوید: از آنجا که این دسته از محصولات به‌صورت مستقیم بخش کشاورزی را متأثر می‌کند نباید قیمت آنها افزایش یابد.

به همین ترتیب و  از سوی دیگر برای باقی ماندن سود تولید‌کنندگانی نظیر پتروشیمی خراسان و رازی در سطح حداقلی فعلی هیچ راه‌حلی منطقی جز فروش خوراک با قیمت قبلی وجود ندارد.

زادمهر می‌گوید: اگر تعادل بین قیمت خوراک و محصولات پتروشیمی ایجاد شود قطعاً ورود شرکت‌های پتروشیمی داخلی به بورس با توجه به سودآوری آن‌ با استقبال مواجه خواهد شد.

رئیس امور مجامع و سهام شرکت پتروشیمی نسبت به وعده‌های رئیس‌جمهوری و نتیجه نشست با دست‌اندرکاران بازار سهام خوش‌بین است و عقیده دارد: می‌توان با استناد به قول مساعد دولت نسبت به رفع موانع تا 6  ماه دیگر و ورود پتروشیمی خراسان امیدوار بود حتی اگر رویه دولت تا پیش از این چندان قابل اعتماد و استناد نبوده باشد.

کد خبر 38888

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز