مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

بامداد ۲۶ آبان ماه بارش شهابی اسدی که ازجمله مشهورترین بارش‌های سالانه است به اوج خود رسید و علاقه‌مندان به آسمان‌ شب را به هیجان آورد.

نجوم

امسال با توجه به عدم حضور نور ‌ماه در مقايسه با سال گذشته شرايط بسيار مطلوب‌تري براي مشاهده شهاب‌هاي اين بارش سالانه فراهم است. بارش شهابي اسدي يكي از مشهورترين بارش‌هاي شهابي است كه معمولا هر سال در فصل پاييز روي مي‌دهد و كانون بارش آن درصورت فلكي اسد است. اين بارش هر سال شب‌هاي ۲۶ تا ۲۸ آبان‌ماه به اوج خود مي‌رسد و گاه شامل ۱۰ تا ۲۰ شهاب در هر ساعت مي‌شود و به همين‌خاطر مورد علاقه رصدگران آماتور است.

به گزارش همشهري، عامل اين بارش، دنباله‌دار تمپل تاتل 55P است. دوره اين دنباله‌دار 33.3سال بوده و ازجمله دنباله‌دارهاي كوتاه‌دوره محسوب مي‌شود. در شامگاه جمعه و بامداد امروز اين بارش شهابي به اوج خود رسيد اما هنوز هم با كمي علاقه و پشتكار امكان رصد آن وجود دارد. براي پيدا كردن كانون بارش شهابي اسدي كافي است رد شهاب‌ها را در جهت خلاف حركت آنها ادامه دهيد كه در اين صورت همگي آنها به يك نقطه در صورت فلكي شير خواهند رسيد. اگر رد شهابي به اين صورت فلكي نرسد، آن شهاب متعلق به اين بارش نيست و يك شهاب پراكنده محسوب مي‌شود.

  • چطور بارش شهابي را رصد كنيد؟

رصد بارش شهابي اسدي از همه نقاط ايران امكان‌پذير است و تنها بايد بيشتر به افق شرق توجه كنيد. بيشتر اوقات وقتي صحبت از تماشا و رصد بارش شهابي مي‌شود، مردم روي پشت‌بام خانه مي‌روند، براي ۱۰دقيقه آسمان را نگاه مي‌كنند و خيلي زود نا‌اميد مي‌شوند. براي تماشاي بارش شهابي بايد از شهرها دور شويد. با اين حال اگر در شهرهاي كوچك كه خيلي آلودگي نوري و هوا ندارند، زندگي مي‌كنيد احتمالا از روي پشت‌بام هم موفق به ديدنشان مي‌شويد.

رصد بارش شهابي بسيار آسان و لذتبخش است. مهم‌ترين مسئله اين است كه خود را به نقطه مناسب و به دور از نور و آلودگي محيط شهرها برسانيد! كافي است به منطقه‌اي امن با آسماني تاريك برويد، روي يك زيرانداز دراز بكشيد و به آسمان نگاه كنيد. نگاه خود را متوجه بخشي از آسمان كنيد كه حدود 30 تا 45درجه از نقطه كانون بارش فاصله دارد.براي رصد بارش‌هاي شهابي به هيچ ابزار خاصي نياز نداريد. اگر مي‌خواهيد كمي بهتر رصد كنيد دوربين دوچشمي مناسب هم كارتان را راه مي‌اندازد.

کد خبر 388784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha