همشهری آنلاین: عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان بارش در کشور از سال ١٩٠١ تا ٢٠١٠ به ازای هر ١٠ سال پنج میلی‌متر کاهش یافته است.

بارش باران در کشور به ازای هر ١٠ سال پنج میلی‌متر کاهش یافته است

به گزارش ایرنا، مهری اکبری ديروز در همایش تاب‌آوری محیط زیستی شهرهای ایران افزود: شاید این تصور پیش آید که این رقم عدد زیادی نیست اما در مجموع تاثیر زیادی بر ایران که کشوری خشک و نیمه خشک است، می‌گذارد.

وی ادامه داد: این تاثیر در تهران نیز مشاهده می‌شود به طوری که در یک دهه گذشته میزان بارندگی در تهران از ٢٥٠ میلی‌متر در سال به حدود ٢١٠ میلی‌متر کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: انسان در قرن ٢١ با چهار بحران افزایش جمعیت، بلایای طبیعی به ویژه بحران آب، تغییر اقلیم و تضمین توسعه پایدار و بحران‌های زیست محیطی مواجه است که بر اساس آن با چالش‌هایی همچون تامین انرژی، امنیت غذایی، جنگل‌ها و مراتع پایدار، تامین آب سالم و صنعت شیلات مواجه است.

وی در ادامه به افزایش دما در دنیا و ایران اشاره کرد و گفت: از سال ٢٠٠١ تا ٢٠١٢ دمای هوا حدود یک درجه افزایش یافته و این افزایش در ایران شدیدتر است و در شهری مانند تهران به علت افزایش جمعیت و جزیره حرارتی بودن آن محسوس‌تر است.

وی گفت: امارات متحده عربي یک مرکز باروری ابرها را ایجاد کرده که مانع ورود ابرهای ناشی از سیستم کم فشار سودانی به ایران می‌شود؛ بارور کردن آن ابرها میزان بارش را در آن کشور تقویت می‌کنند، بر این اساس پیش‌بینی کرده‌اند میزان بارندگی در امارات 40 درصد افزایش یابد در حالی که ما از این فرصت آن طور که باید استفاده نمی‌کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی تاکید کرد: ادامه این روند به صلاح کشور نخواهد بود زیرا پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد دمای حدود 55 درجه در جنوب کشور ثبت خواهد شد بنابر این افزایش دما همراه با کمبود آب مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد.

وی گفت: در 70 سال گذشته سیستم پرفشار جنب حاره که نقش بسزایی در آب و هوای کشور دارد، تغییر کرده است که بر اساس آن فصول خشک سال طولانی‌تر شده و کشور به سمت گرم‌تر شدن با فصول خشک پیش می‌رود، پیش‌بینی شده است که تا سال 2040 دما همچنان افزایش یابد و هوا گرم‌تر شود که این روند در شهر تهران با شدت بیش‌تری اتفاق خواهد افتاد.

اکبری افزود: اکنون حتی می‌توان احساس کرد که روزهای داغ بالای 30 درجه در تهران افزایش یافته و روزهای زیر صفر یا یخبندان کاهش یافته است که این یکی از چالش‌های گرمایش جهانی است که در تهران به صورت محسوس قابل رویت است.

وی درباره کاهش تاثیر چالش‌های گرمایش جهانی گفت: باید تلاش کنیم تا انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش یابد، در نشست پاریس مقرر شد ایران هشت تا 11 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهد بنابر این باید به این سمت حرکت کنیم و صنعت سبز و سازگار با محیط زیست را در کشور ترویج دهیم، اکنون تمام صنایع ما آلاینده محیط زیست هستند.

اکبری توجه به آب مجازی را یکی دیگر از راه‌حل‌ها دانست و افزود: آب مجازی میزان آبی است که برای تولید یک محصول مصرف می‌شود، به عنوان مثال برای تولید یک تی‌شرت دو هزار و 700 لیتر، یک کیلو گوجه 180 لیتر، یک برگ کاغذ 10 لیتر و یک هندوانه هزار و 175 لیتر آب مصرف می‌شود که باید به آن توجه ویژه شود.

وی تاکید کرد: برای برون‌رفت از چالش‌های زیست محیطی ایجاد یک ساختار ملی ضروری است که باید مباحثی همچون کشاورزی، آب، محیط زیست، بهداشت، حمل و نقل، تولید، مصرف انرژی، کیفیت هوا، آب، خاک و مخاطرات طبیعی مد نظر قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: تغییر اقلیم در همه جای کشور به یک شکل عمل نمی‌کند اما می‌توان با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تاثیر آن را کاهش داد که مقابله با آن نیازمند عزم ملی دولت، ملت و دانشگاهیان است.

کد خبر 388620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha