سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حالی که خبرگزاری اتریش از مسکو و کیف گزارش داد یولیا تیموشنکو توانسته با جلب رأی اعتماد پارلمان اوکراین به صندلی نخست‌وزیری دست یابد، دیگر گزارش‌ها حاکی‌است اختلاف تنها یک رأی سبب ناکامی وی و احتمال ورود اوکراین به بحران سیاسی جدید شده‌است.

خبرگزاری اتریش گزارش داده بود، حدود دو ماه پس از انتخابات پارلمانی در اوکراین نمایندگان مجلس این کشور روز سه‌شنبه 11 دسامبر(20 آذر) به یولیا تیموشنکو به عنوان رئیس دولت رأی اعتماد دادند.

این گزارش حاکی بود این خانم سیاستمدار با رأی 226 عضو از 450 نماینده پارلمان به این سمت منصوب شد. اعضای کابینه وی نیز باید از پارلمان رأی اعتماد بگیرند.

با این حال برخی منابع خبری از جمله بی بی سی، گزارش کرده تیموشنکو تنها موفق به جلب نیمی از آرای پارلمان شده و با اختلاف تنها یک رأی نسبت به حد نصاب لازم(1 + 225)، نتوانسته به کرسی نخست وزیری دست یابد.

این در حالی است که 227 نماینده بلوک یولیا تیموشنکو و اتحاد «اوکراین ما» به ریاست یوشنکو در آستانه امضای توافق ائتلاف قرار گرفته‌اند.

ویکتور یوشنکو، رییس‌جمهور اوکراین روز پنجشنبه تیموشنکو را به‌صورت رسمی به عنوان نخست‌وزیر پیشنهاد کرد.

هر دو این سیاستمداران در جریان موسوم انقلاب نارنجی در پایان سال 2004 میلادی همکاری نزدیکی با یکدیگر داشتند.

اما اختلافات آنها یک سال پس از آن تاریخ موجب شد که تیموشنکو پس از هفت ماه از سمت نخست‌وزیری استعفا دهد. در انتخابات پارلمانی احزاب آنها توانستند اکثریتی شکننده را کسب کنند.

ویکتور یانوکوویچ، نخست وزیر اوکراین هفته گذشته استعفای کابینه خود را اعلام کرد.

یانوکوویچ رهبری حزب مناطق را در اختیار دارد که در انتخابات ماه اکتبر مجلس اوکراین، ‪ ۳۴/۳۷‬درصد آرا را بدست آورد. اکثریتی نسبی که برای به دست آوردن رأی اعتماد کافی نیست.

در این انتخابات، بلوک یولیا تیموشنکو ‪ ۳۰/۷۱‬درصد و بلوک نشا اوکراینا طرفدار یوشچنکو ‪ ۱۴/۱۵‬درصد آرا را کسب کردند.

از این رو به نظر می‌رسد اگر رایزنی‌ها به توافق بر سر ائتلاف پایدارتر دو گروه اوکراینی منجر نشود اوکران وارد بحران سیاسی تازه‌ای می‌شود.

کد خبر 38862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز