دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۲:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب‌های مخاطب‌شناسی و درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی تجدید چاپ شدند. هرد و کتاب نوشته دنیس مک کوایل هستند که به ترتیب توسط دکتر مهدی منتظر قائم و پرویز اجلالی ترجمه شده اند.

روابط‌ عمومی دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها اعلام کرد: با توجه به نایاب شدن کتابهای مخاطب شناسی و درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی چاپ سوم کتاب «مخاطب‌شناسی» و چاپ دوم «درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی» منتشر و روانه بازار نشر شد.

شایان ذکر است که کتاب «مخاطب شناسی» نوشته «دنیس مک کوایل»، ترجمه «دکتر مهدی منتظر قائم» است که در نه فصل مقوله شناخت و ارتباط با مخاطب را بررسی کرده است.
آن‌گونه که در کتاب آمده است، انتظار می‌رود پژوهش‌ها و نظریه‌های مربوط به مخاطبان رسانه‌ای، تا زمانی که رسانه‌های جمعی در حال گسترش و حائز اهمیت هستند، همچنان به رشد خود ادامه دهند.
نویسنده کتاب می‌گوید: مفهوم مخاطب ظاهراً کلید درک بسیاری از اسرار مربوط به شیوه کار رسانه‌‌های جمعی و حتی راز ماندگاری «ارتباطات اجتماعی» را در خود دارد.
کتاب حاضر می‌کوشد با استفاده از پیش‌بینی‌های مربوط به اضمحلال رسانه‌های جمعی و انقراض مخاطبان رسانه‌ای ، معنادار بودن و مناسبت داشتن مفهوم مخاطب را مورد ارزیابی قرار دهد.
از جمله سر فصل های مهم این کتاب عبارتنداز: جایگاه مخاطب در نظریه تحقیق، گونه‌های مختلف مخاطب، روابط ارتباط‌گران، مخاطبان و آینده مفهوم مخاطب.
به گزارش روابط‌عمومی یاد شده کتاب «درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی» نام یکی دیگر از کتاب‌های همین نویسنده (دنیس مک کوایل) است که پرویز اجلالی آن را ترجمه کرده و دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها آن رابرای دومین بار تجدید چاپ کرده است.
پرداختن به نظریه های ارتباطات جمعی، جایگاه و نقش رسانه‌ها، رابطه رسانه‌ها و دولت، مخاطبان رسانه‌ها، تحلیل محتوا، و... در این کتاب بحث پیچیده‌ای است که نویسنده با ظرافت خاصی به آن می‌پردازد و می‌کوشد ذهن اندیشمندان و مخاطبان جستجوگر را به درنگ و واکاوی در این حوزه وادارد. رویکرد حاکم بر این کتاب ارتباطات و نظریه‌های ارتباطی با رویکردی جامعه‌شناختی است . نویسنده معتقد است این شاخه به لحاظ جنبه‌های خاصی که دارد نیازمند آن است که از نظریه ارتباطات مجزا گردد.
شایان ذکر است این کتاب در ده فصل تدوین یافته و با موضوعات متنوعی که در آن طرح شده می‌تواند مورد توجه مخاطبان و علاقه‌مندان این حوزه قرار گیرد.

کد خبر 3885

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز