همشهری آنلاین: پژوهش جدیدی که بر روی قربانیان آنفلوآنزای پرندگان در ویتنام به عمل آمده نشان می‌دهد که برای جلوگیری از تکثیر ویروسH5N1 بیماران باید داروی ضدویروسی تامیفلو را هر چه زودتر دریافت کنند.

به گزارش فرانس‌پرس این تحقیق که در شماره آنلاین یکشنبه نشریه Medicine Nature  منتشر شده است برروی 18 ویتنامی که در سال‌های 2004 و 2005 به آنفلوآنزای پرندگان مبتلا شده بودند و 13 نفر آنها  مردند انجام شد.

 این بررسی نشان داد که ویروس‌ H5N1 به سرعت به میزان زیادی در بیماران تکثیر می‌شود و این تکثیر شدید واکنش نامناسب دستگاه ایمنی به صورت یک پاسخ التهابی شدید باعث می‌شود که وضع بیمار بدتر شود.

  مقایسه نمونه‌های بدست آمده از این بیماران با بیمارانی که مبتلا به آنفلوآنزای معمولی انسانی بودند نشان داد که مبتلایان به آنفلوآنزای پرندگان میزان بالاتری بار ویروسی را دارا هستند.

علاوه بر این میزان  بالای ویروس‌H5N1  باعث به هم خوردن تنظیم سیتوکین‌ها – پروتئین‌های پیام‌رسان در دستگاه ایمنی – می‌شود و این امر به نوبه خود التهاب را تشدید و بیمار را به وضعیت بحرانی می‌کشاند.

 دکتر منو دو جونگ از واحد پژوهش بالینی دانشگاه آکسفورد مستقر در ویتنام و سرپرست این تحقیق در این مورد گفت:" تمرکز تدابیر درمانی در مبتلایان به آنفلوانزای پرندگان باید تشخیص و درمان فوری بیماری  برای جلوگیری از ایجاد این پاسخ شدید سیتوکینی باشد."

 داروی انتخابی برا ی مقابله با ویروس H5N1  عامل آنفلوآنزای مرغی اوسلتامیویر است که با نام تجارتی تامیفلو در بازار دارویی عرضه می‌شود.تامبفلو درمان قطعی آنفلوآنزا نیست. این دارو تکثیر ویروس را مهار می‌کند، بنابراین التهابی را که عامل اغلب علائم آنفلوآنزاست  تخفبف می‌دهد و دوره بیماری را کوتاه می‌کند.

 شرکت سازنده تامیفلو مورد درمان آنفلوآنزای معمولی انسانی  توصیه می‌کند که دارو در طول 48 ساعت اولیه ظهور علائم تجویز شود، اما نحوه دقیق مصرف آن در آنفلوآنزای مرغی را موکول به اتمام بررسی‌های در حال انجام می‌کند.

 میلیون‌ها دوز تامیفلو بوسیله دولت‌ها و سازمان جهانی بهداشت ذخیره شده است تا در صورت بروز همه ‌گیری جهانی بیماری به کارروند.

 به گفته این محققان در بررسی ویتنام 17 نفر از 18 فرد مبتلا تامیفلو دریافت کرده بودند. اما به نظر می‌رسد این دارو اثر اندکی را در این گروه بیماران داشته است، احتمالا به خاطر این که بیش از حد دیر تجویز شده تا مانع از ایجاد آبشاری از  سیتوکین و پاسخ التهابی شدید ناشی آن شود.

کد خبر 3883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز