یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
۰ نفر

علی ابراهیمی: بر اساس مصوبه هفته گذشته کارگروه ستاد تنظیم بازار کشور، کارگروه‌های استانی تنظیم بازار و شوراهای آرد و نان مجاز خواهند بود تا از ابتدای آذرماه امسال و متناسب با شرایط اجتماعی و الگوی مصرف نان در استان‌های مختلف ، حداکثر تا سقف ۱۵درصد نسبت به تعدیل و افزایش قیمت انواع نان سنتی اقدام کنند.

نان

اين ستاد همچنين براي حمايت از چغندركاران و جبران هزينه تمام شده توليد شكر، با افزايش 8درصدي نرخ اين محصول موافقت كرد. دبير ستاد تنظيم بازار كشور در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به نشست هفته گذشته كارگروه ستاد تنظيم بازار كشور به رياست وزير صنعت، معدن و تجارت از اتخاذ دو تصميم مهم در خصوص اقلام معيشتي مردم خبر داد و گفت:

محور نخست اين تصميم‌گيري اصلاح نرخ نان بود كه بر اساس آن كارگروه تنظيم بازار به كارگروه‌هاي استاني تنظيم بازار و شوراهاي آرد و نان سراسر كشور كه به رياست استانداران تشكيل مي‌شود، اجازه داد تا قيمت انواع نان سنتي شامل لواش، بربري ، سنگك و تافتون را متناسب با شرايط اجتماعي و الگو و ذائقه مصرف شهرهاي استان‌ها (توجه به اين نكته كه در هر شهري ممكن است مصرف يك يا چند نوع نان بيشتر باشد)، حداكثر تا سقف 15 درصد اصلاح و تعديل كنند.

محسن بهرامي ارض‌اقدس افزود: نرخ‌هاي مصوب نان طي 3سال گذشته ثابت مانده و از سوي ديگر هزينه‌هاي سربار و جاري نانوايان براي توليد نان از قبيل نرخ دستمزد، حامل‌هاي انرژي، خدمات حمل‌ونقل، بيمه و ... افزايش داشته كه در قيمت تمام شده توليد انواع نان اثرگذار بوده است. وي تاكيد كرد: متأسفانه اكنون شاهد كاهش كيفيت و وزن چانه‌هاي خمير در سراسر كشور هستيم و از سوي ديگر عرضه چندنرخي نان و اعمال‌ نرخ‌هاي غيرمصوب توسط نانوايان در تهران و برخي ديگر از كلانشهرها رواج يافته است.

  • اصلاح كمي، كيفي و قيمت نان

دبير ستاد تنظيم بازار كشور افزود: با توجه به شرايط مذكور مقرر شد تا براي ساماندهي وضعيت نا‌هنجار حاكم بر چرخه توليد و عرضه نان، استانداران كه رياست كارگروه گندم آرد و نان و كارگروه‌هاي تنظيم بازار در سراسر كشور را عهده‌دار هستند و به شرايط اجتماعي استان اشراف دارند، از ابتداي آذرماه امسال و حداكثر تا سقف 15درصد بر اساس نوع نان و با توجه به الگو و ذائقه مصرف نان مردم در استان‌ها و شهرهاي مختلف نسبت به افزايش نرخ نان اقدام كنند.

به گفته بهرامي ارض‌اقدس، با اعمال نرخ‌هاي جديد بايد وزن چانه‌هاي خمير نان نيز اصلاح و متناسب با استانداردي كه توسط پژوهشگاه غله و نان و سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تعيين مي‌شود، تا قبل از يكم آذرماه96 مورد بازنگري قرار گيرد.

  • افزايش 8 درصدي قيمت شكر

دبير ستاد تنظيم بازار كشور همچنين از افزايش 8 درصدي قيمت شكر خبر داد و افزود: امسال ستاد تنظيم بازار كشور، قيمت خريد تضميني چغندر قند را براي حمايت از كشاورزان چغندركار 5.5درصد افزايش داده و كارخانه‌هاي قند و شكر را ملزم كرد تا چغندر قند تحويلي از كشاورزان را نسبت به سال گذشته با افزايش نرخ 5.5درصدي خريداري كنند. بهرامي ارض‌اقدس گفت: ساير هزينه‌هاي توليد نيز مانند افزايش 14.5 درصدي نرخ دستمزد و حقوق كارگران كارخانه‌ها، رشد داشته است، بنابراين قيمت تمام شده توليد شكر نسبت به سال گذشته افزايش يافته كه با موافقت رياست محترم جمهوري مقرر شد تا نرخ شكر نسبت به سال گذشته حداكثر تا 8درصد افزايش يابد.

به گفته وي همچنين مقرر شده تا مابه‌التفاوت مربوط به قيمت تمام شده شكر و سود متعارف كارخانه‌هاي قند و شكر تا نرخ مصوب، همانند سال‌هاي گذشته درقالب يارانه به اين كارخانه‌ها پرداخت شود و با اين اقدام در واقع دولت اجازه نداد قيمت شكر بيشتر از 8 درصد كه پايين‌تر از نرخ تورم است، افزايش يابد. بهرامي ارض‌اقدس در مورد زمان پرداخت يارانه توليد شكر به كارخانه‌ها اظهار داشت:

مقرر شده تا محاسبات قيمت تمام شده توليد شكر در كارخانه‌هاي قند و شكر توسط سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان انجام و با توجه به قيمت افزايش يافته جديد، مابه‌التفات هزينه تمام شده توليد و قيمت فروش در قالب يارانه و متناسب با ميزان توليد به كارخانه‌هاي قند و شكر پرداخت شود.

  • قيمت لبنيات در ستاد تنظيم بازار

افزايش خودسرانه و خزنده قيمت برخي انواع اقلام لبني پرمصرف مشمول قيمت‌گذاري دولتي مانند شير ، ماست و اقلام كم‌مصرف طي چند هفته اخير نيز در حالي است كه دبير انجمن صنايع لبني ايران در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام كرد: مطابق روال هر ساله شركت‌هاي لبني اسناد و دفاتر مالي سال95 خود را براي بررسي ميزان افزايش هزينه تمام شده توليد و با در نظر گرفتن ميزان اثربخشي نرخ تورم امسال به سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان براي جبران هزينه تمام شده توليد محصولات خود ارائه كرده‌اند. رضا باكري با بيان اينكه سازمان حمايت بررسي‌هايي روي اسناد و دفاتر قانوني شركت‌هاي لبني انجام داده و نامه‌اي را به ستاد تنظيم بازار كشور ارسال كرده است، افزود:

شركت‌هاي لبني براي اعمال قيمت‌هاي جديد و مصوب محصولات خود منتظر پاسخ ستاد تنظيم بازار كشور هستند ولي هنوز چيزي به ما ابلاغ نشده است اما ميزان رشد هزينه تمام شده توليد با در نظر گرفتن سود قانوني و متعارف 17 درصدي شركت‌هاي توليد كننده فرآورده‌هاي لبني و مطابق با دستورالعمل قيمت‌گذاري كالاهاي توليد داخل توسط اين سازمان تعيين و به ستاد تنظيم بازار اعلام شده است. به گفته وي اين دستورالعمل تنها ملاك قانوني تعيين قيمت اقلام كالايي مشمول قيمت‌گذاري است و تا جايي كه اطلاع دارم اين اطلاعات اكنون به ستاد تنظيم بازار ارائه شده است.

همچنين براساس اين دفاتر نرخ خريد هزارو 320 توماني خريد شير خام توسط كارخانه‌هاي لبني ملاك محاسبه هزينه تمام شده قرار گرفته است. در صورتي كه شرايط عرضه و تقاضاي شير خام به گونه‌اي شود كه نرخ خريد شير خام توسط كارخانه‌هاي لبني افزايش يابد، بايد اين ميزان افزايش قيمت در هزينه تمام شده توليد فرآورده‌هاي لبني نيز لحاظ شود.

  • سرنوشت يارانه نان تا يك ماه آينده

دبير ستاد تنظيم بازار كشور، در مورد پرداخت يارانه گندم، آرد و نان گفت: كارگروه ستاد در نشست هفته گذشته خود با تعيين ضرب‌الاجلي مصوب كرد تا طرح جامع گندم ، آرد و نان حداكثر طي مدت يك ماه آينده آماده و براي تصويب نهايي به هيأت دولت ارائه شود.

بهرامي ارض‌اقدس با انتقاد از نحوه پرداخت يارانه گندم، آرد و نان افزود: متأسفانه ارقام پرداختي يارانه گندم، آرد و نان بسيار بالاست و بر اين اساس در طرح جامع گندم، آرد و نان، سناريوهاي مختلفي براي يارانه اين اقلام پيش‌بيني شده است اما از آنجا كه هنوز به تصويب نهايي دولت نرسيده نمي‌توان در مورد كم و كيف پرداخت يارانه به اين محصولات اظهارنظر كرد. به گفته وي اگر قرار باشد تغييري در پرداخت يارانه نان صورت گيرد، قاعدتا بايد اين موضوع در ستاد هدفمندي يارانه‌ها و در نهايت دولت به تصويب نهايي برسد.

کد خبر 388256

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha